Herstellen en voorkomen van spierpijn

Herstellen en voorkomen van spierpijn

2557
0
DELEN

herstellen spierpijn en voorkomen spierpijn

Spierpijn is niet slecht, ook al is pijn een slecht teken. Het is een natuurlijk proces om je sterker te maken. Wanneer het lichaam herstelt is er sprake van supercompensatie, het lichaam wordt sterker dan dat het daarvoor was.

Het herstel gaat gelukkig snel. Bij dit herstel worden de spiervezels dikker. Het is dus niet zo dat het aantal spiervezels toeneemt, dit is namelijk genetisch bepaald.

Onder andere wordt de samenwerking tussen de verschillende spiervezels verbeterd, vormen zich meer haarvaatjes rond de spier waardoor een betere uitwisseling van stoffen zoals zuurstof en voedingsstoffen kan plaatsvinden. Alles bij elkaar zorgt dit ervoor dat de spier in het vervolg een langere en intensievere training aan zal kunnen.

Spierpijn voorkomen
Het voorkomen van spierpijn is niet altijd mogelijk wanneer intensief getraind wordt. Het beperken van de spierpijn is wel degelijk mogelijk.

Een goede warming up is erg belangrijk voordat je gaat trainen. Je hersenen passen zich alvast aan van een rust toestand naar die van een inspanning, Je hart gaat sneller kloppen om de zuurstofcirculatie te verhogen, je spieren raken soepel en je longen gaan meer zuurstof opnemen. Hierdoor is het lichaam goed voorbereid op een (intensieve) training. Een goede warming up duurt ongeveer 10 minuten.

Cooling down is net als de warming up erg belangrijk. Het lichaam moet weer overschakelen naar de ruststand. De afvalstoffen moeten je lichaam kunnen verlaten. Je spieren ontspannen dan geleidelijk aan, waardoor je minder last krijgt van spierpijn. Ook de coolingdown moet ongeveer 10 minuten duren om effectief te zijn.

Hersteltijd
Spieren hebben ook rust nodig om de opgelopen schade te herstellen. Wanneer je niet voldoende herstelt is de kans aanwezig dat je ze verder beschadigd wat kan uitlopen op een spierscheur (zweepslag).

Wat te doen bij spierpijn
Voorkomen is dus niet altijd mogelijk, daarom is het af en toe door de zure appel heen bijten. Actieve rust werkt het beste om te herstellen. Blijven bewegen is belangrijk om de bloedsomloop te stimuleren waardoor afvalstoffen sneller het lichaam kunnen verlaten. Bewegen houdt tevens je spieren soepel waardoor de pijn in de spieren minder wordt.

Spierpijn is op verschillende manieren te verzachten, namelijk met een pijnstiller met licht ontstekingsremmende werking en met spierwrijfmiddelen die je op de huid rond de spieren kunt smeren. De eigenschappen die deze middelen bevatten zijn vaak verwarmend, verkoelend, ontstekingsremmend, pijnafleidend of pijnstillend.

Wamte en koude middelen werken pijnafleidend en soms pijnverzachtend. Een warm bad, douche of met cremes en hot/coldpacks kan helpen met spierpijn. De prikkelende werking leidt de aandacht weg van de spierpijn, waardoor de last verminderd.

Veelal is spierpijn gewoon geduld hebben tot de spieren weer hersteld zijn.

GEEN REACTIES

Comments are closed.