DELEN

De virussen en bacteriën hangen deze tijd van het jaar overal in de lucht. Veel mensen lopen er snuivend, kuchend en jeukend bij, terwijl andere er immuun voor lijken te zijn. Volgens experts zijn er manieren om fit en gezond te blijven, ook al ben je omringd door allerlei ziektekiemen. Nummer 1 tip van de dokters: haal de griepprik! Volg daarna deze simpele stappen om je weerstand optimaal op te boosten.

Geheim 1: word vrienden met frisse lucht

De meeste mensen denken dat het beter is voor je immuunsysteem om binnen te zijn, waar het lekker warm is, dan buiten in de kou. Het probleem is echter dat je binnen, nauw in contact bent met andere mensen- en dus ook hun ziektekiemen.

In de buitenlucht ontsnap je niet alleen in de frisse lucht en krijg je een pauze van alle ziektekiemen binnen, maar een wandeling stimuleert ook je immuunsysteem. Het is door Amerikaanse studies bewezen dat mensen die vijf keer per week 30 tot 45 minuten per dag, wandelen, tijdens de winter minder ziek worden dan mensen die minder bewegen.

Geheim 2: ontspanning vecht verkoudheid en griepjes weg

We weten allemaal hoe druk het is in deze tijd van het jaar. De kinderen zijn thuis van school, op het werk is het een gekkenhuis om alles voor het nieuwe jaar af te krijgen, we zitten volgepland met feestjes en winkel- marathons. Ontspanning staat onderaan ons lijstje. Maar, ontspanning moet juist een prioriteit zijn: door stress neemt de kans op het oplopen van een verkoudheid flink toe.

Dat komt door het, op lange termijn, voortdurend vrijkomen van stresshormonen, zoals glucocorticoïden. Deze hormonen belemmeren het vermogen van je lichaam tot het produceren van ziekte- bestrijders zoals cytokine.

Als je gestrest bent, heb je ook minder de kans om het voor jezelf op te nemen, goed te slapen, goed te eten en te sporten. Dit zijn wel cruciale zaken als het om het boosten van je immuunsysteem gaat.

Geheim 3: schone handen zijn alles

Verkoudheid en griep kunnen zich erg makkelijk verspreiden via aanraking. Helemaal via hard oppervlakten zoals tafels en deurknoppen. Daar kunnen virussen gedurende twee tot acht uur overleven. Houd je vinger zoveel mogelijk uit de buurt van je ogen, neus en mond- zone en zorg ervoor je de koning van het handwassen wordt.

Zeep en water blijven de meest effectieve hulpmiddelen. Kiemen kunnen groeien op stukken zeep, dus gebruik vloeibare zeep uit een pomp- flesje. Helemaal goed is de hands- free- zeep- dispenser. Kies gewone zeep boven antibacteriële zeep. Het overmatig gebruik van antibacteriële zeep kan bijdragen aan de ontwikkeling van antibiotica- resistente bacteriën.

Schuim de zeep zo’n 20 seconden voor het spoelen in je handen en zorg ervoor dat je je erna handen goed droogt. Vochtige handen hebben veel meer de kans om bacteriën te verspreiden dan droge handen. Voor onderweg kan je gebruik maken van, op basis van alcohol, doekjes of ontsmettingsmiddelen.

Geheim 4: het magische middel: slaap!

Af en toe een onrustig nachtje slapen is niks om je zorgen over te maken, maar een voortdurend gebrek aan slaap kan het functioneren van je immuunsysteem belemmeren.
Niet te vergeten, het verhogen van de risico’s op allerlei gezondheidsproblemen zoals diabetes, hart- en vaatziekten, obesitas en depressie.

Hoewel experts vaak zeggen dat de benodigde aantal uren slaap per individu verschilt, heeft een onderzoek van Carnegie Mellon studie uitgewezen dat alles korter dan zeven uur, de kans op het vatten van een verkoudheid bijna verdrievoudigd.

Voor vele van ons is de enige tijd om na te denken over bepaalde zaken, de tijd voor we gaan slapen. Dit, willen nadenken over en oplossen van problemen, is niet erg handig en zorgt voor een minder goede nachtrust. In plaats van het meenemen van je problemen naar bed, is het beter om een paar minuten voor je gaat slapen, je problemen te noteren en bijvoorbeeld een to- do- lijstje te maken. Lig je nog te woelen en te draaien? Ga dan naar een andere kamer en schrijf wat meer op papier. Ga pas naar je slaapkamer wanneer je weer slaperig bent. Zo breng je het klaarwakker zijn en rusteloosheid niet in verband met je bed.

Een andere ontspanningstechniek: span je spieren vanaf je tenen zo strak als je kunt, houd het een paar seconden vast en ontspan. Blijf een paar keer spannen en ontspannen van al je spiergroepen, helemaal van je tenen tot je hoofd. Daarna kan je heerlijk slapen, wetende dat je beter uitgerust wakker wordt om te vechten tegen winterkwaaltjes.

GEEN REACTIES

Comments are closed.