DELEN

De feestdagen en het einde van het jaar nadereren, wat betekent dat het voor veel buitensporters tijd is voor de winterstop. Toch is hetGoede training tijdens de winterstop raadzaam om tijdens deze winterstop actief te blijven. Op deze manier kun je direct na de winterstop weer een vliegende start maken. De sportschool is een aangewezen locatie om tijdens de winterstop in vorm te blijven. Een bijkomend voordeel is dat het blijven bezoeken van de sportschool helpt om gezond te blijven en de weerstand verhoogt. En dit is natuurlijk tijdens de griepmaanden wel zo fijn.

Cardio training tijdens de winterstop
Voor veel sporters zal de cardiotraining een belangrijk onderdeel van de trainingsvormen zijn. Door een goede cardiotraining kun je ook tijdens de winterstop je conditie op peil en de vetmassa laag houden. Daarnaast verbetert cardiotraining de circulatie in het lichaam, waardoor de afvoer van afvalstoffen en de aanvoer van voedingsstoffen verbetert. Goede cardio oefeningen zijn bijvoorbeeld de loopband of roeien. Maar denk ook eens aan zwemmen tijdens de winterstop, als een perfecte total body workout. Je bouwt met zwemmen namelijk uithoudingsvermogen op, terwijl je de spieren traint en calorieën verbrandt.

Krachttraining tijdens de winterstop
Doelgericht krachttrainen kan je helpen om de belangrijkste spieren voor de uitoefening van je sport sterk te houden tijdens de winterstop. Daarnaast dien je rekening te houden met je trainingsmethode, afhankelijk van de sport die je uitoefent. Een training met veel herhalingen met lichtere gewichten zorgt ervoor dat je uithoudingsvermogen in je spieren opbouwd. Een vermindering van het aantal repetities met een verhoging van gewicht zorgt ervoor dat je juist veel kracht opbouwd. Probeer ook eens tijdens de training te focussen op explosiviteit. Dit doe je door je bijna maximale gewicht te pakken en deze vervolgens zeer snel probeert te tillen.

Training buiten de winterstop
Maar ook buiten de winterstop kan een bezoek aan de sportschool je sportprestaties en je algehele gezondheid helpen bevorderen. Zo kan een complementaire training op de huidige sportdiscipline zorgen voor gebalanceerde spiergroei en beheersing. Op deze manier train je ook de spieren die in eerste instantie minder gebruikt worden tijdens de uitoefening van de sport, maar desalniettemin toch van wezenlijk belang zijn voor coördinatie en stabiliteit. Vergeet niet tijdens je training in de sportschool de nodige variatie in te bouwen, zodat je spieren in elk geval geprikkeld blijven. Zowel binnen, als buiten de winterstop. 


GEEN REACTIES

Comments are closed.