DELEN

En, hoe staat het met de goede voornemens? Een heleboel mensen beloven zichzelf bij het overgaan van het ene in het andere jaar dat ze in het nieuwe jaar toch echt beter gaan leven. Veel mensen vinden het echter lastig om hun goede voornemens vol te houden. Daarom geven wij je een aantal handige tips om je goede voornemens vol te houden.

Goede voornemens

In de top tien van goede voornemens staat o.a. sporten en afvallen. De sportscholen stromen begin januari weer vol en de dieetboeken zijn niet aan te slepen. Hoeveel heb jij er in de boekenkast staan? En ben jij ook weer begonnen met sporten?Belangrijkere vragen zijn: Wat doe je met al die dieetboeken en afvalpogingen en waarom heb je ze elk jaar weer nodig? Waarom ben je nu alweer gestopt met sporten? Veel mensen houden hun goede voornemens maar een week of 2 vol, omdat het bij een voornemen blijft.

Tips om je voornemens vol te houden

  • Waarom heb je jezelf voorgenomen om af te vallen of meer te gaan sporten? Doe je het wel echt voor jezelf of toch voor de ander? Bedenk waarom het vooral voor jezelf heel belangrijk is en schrijf je motivatie op.
  • Weet je waarom je het niet hebt volgehouden? Misschien paste het dieet, de sport of het tijdstip helemaal niet bij je. Helaas zijn diëten inderdaad moeilijk en niet lang vol te houden. Kies vanaf nu iets dat bij je past, lang is vol te houden en leuk is.
  • Sport is leuker als je het samen doet. Kijk om je heen en vraag iemand mee.
  • Maak een plan en omschrijf je doelen en een tijdspad waarbinnen je de doelen gaat bereiken.
  • Lukt het even niet, stel je doel dan bij en geef niet op!
  • Vertel mensen die je vertrouwt waar je mee bezig bent en vraag ze je te steunen.
  • Als je afvalpoging, sporten, meer beweegmomenten enz. niet gelukt is, wacht dan niet tot 31 december om je goede voornemen in te laten gaan. Elke dag kun je opnieuw beginnen en bied je nieuwe kansen en mogelijkheden.
  • Dan nog even over het afvallen. Bedenk dat de kilo’s die er in jaren er zijn aangekomen niet als sneeuw voor de zon weg kunnen smelten. Het kan een tijd duren voordat je jouw streefgewicht bereikt hebt. Bekijk je huidige eetgewoonten en vervang je tussendoortjes door fruit of een cracker. Drink minder alcohol en geniet van alles, maar kies vooral gezond.

Weet je niet hoe je gezond kunt afvallen, vraag advies aan een diëtiste of BGN gewichtsconsulent.

Hierbij wensen wij je een prachtig jaar toe! Succes met je goede voornemens. Beter gezegd: met je goede plannen en actiepunten voor de rest van het jaar.

GEEN REACTIES

Comments are closed.