5 x tips voor gezond sporten in de zomer

5 x tips voor gezond sporten in de zomer

182
0
DELEN


Als je in de zomer gaat sporten, kan het flink warm zijn. Het beste neem je dan wat extra voorzorgmaatregelen. Met deze tips sport jij veilig, gezond en comfortabel in de zomer:

1.         Laat je lichaam wennen aan de hitte

Van de ene op de andere dag op het heetst van de dag gaan sporten, is vragen om problemen. Je lichaam heeft 10-14 dagen de tijd nodig om aan de hitte te wennen. Bouw je trainingen buiten dus langzaam op en vermijd sowieso het middaguur, als de zon op zijn hoogst staat.

2.         Draag kleding die niet afsluit

Bij warm weer is het belangrijk dat je warmte en vocht snel kunt afvoeren. Draag dus gene kleding die afsluit, zoals synthetische T-shirts of broeken. Kies kleding van natuurlijke, ademende materialen, zoals katoen en bamboe. Vergeet ook je ondergoed niet. Het beste kun je ook een paar luchtige boxershortjes kopen of slipjes van natuurlijke materialen.

3.         Gebruik zonnecrème

Als je buiten gaat sporten, vergeet dan niet jezelf in te smeren met zonnecrème. Vooral je oren, achterkant van je benen en nek zijn plekken waar je snel verbrandt.

4.         Drink genoeg

Tijdens warme dagen raak je al veel vocht kwijt en als je sport nog meer. Zorg dus dat je voldoende drinkt. Een handige graadmeter daarvoor is de kleur van je urine. Is deze donkerder van kleur? Dan heb je meer vocht nodig. Dat hoeft niet per se water of sportdrank te zijn. Kruidenthee of smoothies voldoen ook, net als vochtrijke groenten en fruit. Denk aan watermeloen, komkommer en sla.

5.         Vul je mineralenvoorraad aan

Tijdens het zweten verlies je belangrijke mineralen, dus vul die aan als je ’s zomers sport. Dat doe je bijvoorbeeld door een handje olijven, gezouten noten of pompoenpitten te eten. Daarin zit veel natrium, dat je tijdens het zweten kwijtraakt.

Nog beter is een schaaltje Griekse yoghurt met pompoenpitten, banaan en gezouten noten. Dan krijg je zowel kalium als natrium binnen. Beide mineralen vormen de basis voor je elektrolyten, die je vochtbalans regelen.

Wat doe jij om gezond en comfortabel te sporten in de zomer? Deel het hieronder in de reacties!

DELEN
Vorig artikel3 oefeningen voor strakke billen

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER