DELEN

Hart- en vaatziekten zijn nog steeds de de grootste doodsoorzaken in Nederland. Gelukkig is het de laatste jaren een beetje aan het afnemen door de daling van het aantal rokers, gemiddeld een lager cholesterol en succesvolle behandeling van hoge bloeddruk. Ook al is het een ziekte die vaker bij ouderen optreedt, kan je juist nú de risico’s voor later verminderen.

Oorzaken van hart- en vaatziekten:

  • Een te hoog cholesterolgehalte
  • Roken
  • Hoge bloeddruk
  • Verkeerde voedingsgewoonten

Wat is cholesterol?

Een van de belangrijkste oorzaken van hart- en vaatziekten is cholesterol. Cholesterol is een vetachtige stof in ons bloed. Cholesterol hebben we allemaal en dat is maar goed ook. Het is een bouwstof voor de aanmaak van de lichaamscellen. We hebben twee “soorten” cholesterol: LDL en HDL.

LDL chlesterol

Het LDL wordt het “slechte cholesterol” genoemd. Deze cholesterol komt vanaf de lever en hecht zich in onze bloedvaten. Hierdoor kunnen vernauwingen ontstaan in die bloedvaten.

HDL cholesterol

Het HDL daarentegen wordt ook wel de “goede cholesterol” genoemd. Dit zorgt er juist voor dat het teveel aan cholesterol wordt afgevoerd naar de lever. Het is dus een soort opruimer.

Voorkom een te hoge cholesterol

Overgewicht, verkeerde voedingsgewoonten, sommige ziekten en erfelijkheid spelen een rol bij de totstandkoming van een te hoog cholesterol. Aan de laatste twee oorzaken kunnen we zelf niet zoveel doen, maar onze voedingsgewoonten kunnen we onder de loep nemen. We kunnen daarmee zelf aan de slag.

Vervang verzadigd vet door onverzadigd vet

Om een te hoge cholesterol te voorkomen is het verstandig om verzadigde vetten te vervangen door onverzadigde vetten. Dat is simpel gezegd, maar niet zo makkelijk gedaan.

Producten met veel verzadigd (V= verkeerd) vet

Roomboter, harde bak- en braadvetten, harde margarines, volvette kaas, vet vlees en vette vleeswaren, volle melkproducten, koekjes, gebak, snacks, bladerdeeg, chocolade, kokos en koffiecreamer.

Producten met veel onverzadigd (O= oké) vet

Vloeibare vetten, dieet-halvarine en margarine, dressings op basis van olie, vette vis, koffiemelk met onverzadigd vet, pinda’s en alle soorten noten. In magere vlees en vleeswaren, magere kaas en magere zuivel zit dus minder vet en dus ook minder verzadigd vet.

Om het risico op een te hoog cholesterol-gehalte te verminderen kun je eens kritisch kijken naar jouw inname van de verzadigde vetten. Probeer eens om vaker verpakkingen te lezen en om producten te kiezen die onverzadigde vetten bevatten. Het eten van veel vezels uit groenten en fruit, peulvruchten en haver hebben ook een cholesterol-verlagende werking. Daarnaast is het belangrijk om je alcoholconsumptie matig te houden (1 glas per dag).

Veel succes ermee!

 

GEEN REACTIES

Comments are closed.