Fitness voor ouderen

Fitness voor ouderen

2622
0
DELEN

In de huidige maatschappij gaat de vergrijzing een steeds grotere rol spelen.  Belangrijk voor de fitness, voor gezonde ouderenkwaliteit van leven van ouderen is de mate van beperkingen. De meest voorkomende beperkingen voor ouderen komen in de huishoudelijke zorg en in de mobiliteit voor. Overgewicht, botontkalking en het verlies van spiermassa zijn hier belangrijke oorzaken van, deze worden mede versterkt door inactiviteit.

Als twintiger bestaat ruim 50% van ons lichaamsgewicht uit spieren, op de leeftijd van 75-80 jaar kan dit nog slechts 25% van het lichaamsgewicht zijn. Van de andere kant wordt dit verlies bij ouderen vergezeld door een toename van de vetmassa met overgewicht en Diabetes type II als gevolg. Door het verlies aan spiermassa en spierfunctie neemt de dagelijkse activiteit van ouderen nog verder af waardoor het hele proces versterkt wordt.

Voor ouderen is het belangrijk om het verlies van spiermassa tegen te gaan. Dit kan doormiddel van een op maat gemaakt fitness /bewegingsprogramma waarin krachttraining en duurtraining met elkaar gecombineerd worden. Een duurtraining kan bijvoorbeeld bestaan uit een dagelijkse wandeling van minimaal 30 minuten. Voor krachttrainingen kunnen ouderen het beste contact opnemen met een professional in een fitnesscentra.

 

 


Fitness voor ouderen door Alan Smeets"Fitness voor ouderen" is geschreven door Alan Smeets.

Allan smeets houdt zich bezig met intensieve trainingsbegeleiding van recreatieve sporters tot topsporters. Hierbij worden trainingsschema's gemaakt op individueel niveau met betrekking tot een wijd scala aan sporten. Kijk voor meer informatie op: www.alansmeets.nl

 


GEEN REACTIES

Comments are closed.