Het geheim van Core Stabiliteit

Het geheim van Core Stabiliteit

1857
0
DELEN

De meesten van ons proberen de “juiste dingen” te doen bij het trainen terwijl we anderzijds elke aspect van ons leven zo ergonomisch als mogelijk proberen te maken. Maar het voelt vaak als een verloren strijd…

Kent u het verschil tussen core stabiliteit en core kracht? Denkt u dat uw core training zich meer moet richten op de core activiteiten van stabiliteit of de kern van kracht? Laten we beginnen met het definiëren van wat de core (kern) is en dan kijken naar het verschil tussen core stability en core kracht.

Wat is Core stabiliteit?

Veel kracht- en conditie coaches knijpen hun tenen bij elkaar na het horen van de term ‘core training’. Wanneer we de ‘core’ in termen van algemene training bespreken, hebben we het echter over de romp, het gebied vanaf de oksels tot halverwege de dij. Persoonlijk denk ik de meeste van ons ergens in de vertaling van ‘core’ zijn verdwaald en deze benaming gebruiken om de training van de buikspieren te beschrijven. Het doen van ab crunches is niet het trainen van je bovenlijf de wijze waarop het effectief is voor bv. een hockey speler. Core training gaat niet over het werken aan je zes pack abs – dat is meer van een voeding issue dan iets anders. Het hebben van een six pack abs heeft niets te maken met het hebben van een sterke, stabiele romp.

Core kracht

Core kracht is de mogelijkheid om beweging te genereren door middel van de romp. Mijn persoonlijke trainingsprogramma’s beginnen altijd door te focussen op core stabiliteit, want dat is de manier waarop je je bovenlichaam gebruikt ongeacht welke sport je beoefent. Bedenk een aantal gemeenschappelijke oefeningen, zoals de core plank, welke iedereen perfect zowel thuis als op een sportschool kan trainen. Voeg hieraan toe plaatsvervangend optillen van de ene voet en dan de andere, zonder enige verandering in uw heupen of romp! Isoleer de volledige romp tijdens deze oefening.

Elke sporter die zichzelf een atleet noemt dient een perfect uitgevoerde core plank oefening uit te kunnen voeren. Maar zolang je de core plank niet kunt uitvoeren met afwisselend optillende voet hebt je geen core stabiliteit.

Het aantal individuen welke over onvoldoende core sterkte beschikken is de afgelopen jaren sterk toegenomen met als lage rugpijn klachten als gevolg. Simpele voorwerpen zoals een Zwitserse oefenbal, schuimrol of rolwiel in combinatie met specifieke core spierversterkende oefeningen kunnen de rugpijn aanzienlijk verlichten. Het gebruik van deze middelen om je kern te versterken is dat je je core overal en op elke moment kunt trainen dus ook gewoon thuis.

Trainingsvideo

Er zijn ook tal gemakkelijk te volgen trainingsvideo’s voor degenen die geïnteresseerd zijn in core stabiliteit. Geen behoefte aan dure sportschool abonnementen, de beste core stabiliteitsoefeningen kunnen gewoon thuis getraind worden.

GEEN REACTIES

Comments are closed.