Trainen in warm weer

Trainen in warm weer

2443
0
DELEN

In Nederland wordt het niet zo vaak erg warm, daarom is het des te belangrijker er serieus rekening mee te Trainen in warm weerhouden als je gaat trainen wanneer het wel degelijk warm wordt.
Door te trainen met warm weer moet het lichaam extra moeite doen om de warmte kwijt te raken door bijvoorbeeld het openzetten van de bloedvaatjes in de huid en door meer te gaan zweten.

Wanneer het lichaam de bloedvaatjes open zet komt er meer bloed bij de huid. Hierdoor krijgen de spieren minder bloed, en dus zuurstof en voedingsstoffen, aangevoerd. Voor de temperatuur in het lichaam is dit goed, echter niet voor de prestatie. Bij warm weer zal de training prestatie dus altijd lager liggen dan bij minder hete temperaturen.

Zweet dat verdampt zorgt voor verkoeling van de huid en het bloed in de bloedvaatjes. Wanneer de luchtvochtigheid echter hoog is, gaat de verdamping moeizamer, of helemaal niet meer. Wanneer dit gebeurd treden er problemen op in de warmtehuishouding.

 

Tips bij het trainen in de zomer
Om verstandig te trainen is het raadzaam de volgende maatregelen op te volgen:

  • Draag dunne, luchtige kleding in een lichte kleur. Draag liever geen katoenen shirt omdat dit teveel vocht opneemt. Wanneer je toch in katoen gaat trainen, verwissel dan regelmatig de kleding zodat je niet te warm wordt.
  • Begin met trainen in de vroege ochtend of later op de avond wanneer het een stuk minder warm is.
  • Loop liever niet over warm asfalt omdat deze veel warmte afscheidt.
  • Ga liever onder de bomen trainen waar het koeler is.
  • Drink voldoende voor, tijdens en na het sporten. Meer drinken dan een liter per uur heeft geen zin omdat het lichaam dit niet kan verwerken.
  • Dranken rond de 15° Celsius worden het gemakkelijkst door het lichaam opgenomen.
  • Drink voordat je dorst krijgt, dan is het vaak al te laat.
  • Je hartslag kan met trainen bij warm weer tussen de 5 en 15 slagen per minuut hoger liggen dan normaal.
  • Verkleed je na het trainen in droge, schone kleding
  • Vermijd cafeïne houdende dranken als koffie en thee, deze zorgen ervoor dat meer urine geproduceerd wordt.
  • Trainen bij te warm weer heeft hoogst waarschijnlijk eerder een negatief dan een positief effect, het is dan ook niet erg om het rustiger aan te doen.

 Overige voorzorgsmaatregelen bij warm weer
Verdere voorzorgsmaatregelen die je kunt treffen voordat je gaat trainen is bijvoorbeeld een goede zonnebrandcrème met hoge beschermingsfactor op je huid te smeren. Draag een pet om het hoofd, nek en gezicht koel te houden en te beschermen tegen verbranding. Een zonnebril is ook geen overbodige luxe, zeker om op de langere termijn geen gezichtschade op te lopen. Vroeger werden er regelmatig zouttabletten ingenomen door sporters, dit helpt echter niet! Deze tabletten geven hetzelfde effect als een slok zeewater drinken, het versterkt het dorstgevoel. Zout kun je eten in het normale voedsel wat je tot je neemt. 

GEEN REACTIES

Comments are closed.