DELEN
Spaghetti

De meeste mensen die willen afvallen, gaan op dieet. Ze zorgen voor een verminderde inname van calorieën, en daarmee dus een verminderde opslag van vet. Het nadeel hiervan is, dat het lichaam gaat wennen aan de verminderde inname van energie. Het lichaam is erg slim: wanneer er gedurende langere tijd weinig energie binnenkomt, zal het lichaam in de spaarstand gaan. Dit houdt in dat het lichaam de grondstofwisseling (wat men dagelijks nodig heeft in rust) gaat verlagen. Op deze manier kan het energieverbruik (de brandstof) beperkt worden.

Nadelen gewoon diëten

Een nadeel van deze lage grondstofwisseling is dat het lichaam wacht op betere tijden. Zodra er weer meer voedsel binnenkomt, zal het lichaam dit onmiddellijk opslaan als vet. Voor het lichaam is het heel belangrijk om dit te doen, het heeft immers geleerd dat er perioden van voedselschaarste bestaan. Om een volgende voedselschaarste te kunnen overleven, is het nodig om zoveel mogelijk vet op voorraad te hebben.

Mensen die op dieet zijn en plots weer wat meer eten, kennen dit effect als het gevreesde jojo-effect. Uiteindelijk zal het gewicht meer toenemen dan voorheen.

Vetverbranding verhogen

De vetverbranding kan verhoogd worden door te sporten. Hierdoor is er meer energie nodig. Belangrijk hierbij is om de extra energie die verbruikt wordt tijdens het sporten, niet erbij te eten. Zo wordt er meer vet verbrand dan er binnen komt.

Hou je lichaam voor de gek

Een andere goede methode om vet te verbranden, die helaas te weinig besproken wordt, is het voor de gek houden van het eigen lichaam. Iemand die iedere dag 1500 kcal eet om af te vallen, zal in het begin ook daadwerkelijk afvallen. Echter, het lichaam went aan deze dagelijkse hoeveelheid inname aan energie. Het gevolg: de grondstofwisseling wordt omlaag gebracht en het afvallen zal steeds moeizamer verlopen.

Door het lichaam voor de gek te houden, zal de grondstofwisseling niet omlaag worden gebracht. Het lichaam moet niet weten waar het aan toe is. Dit wordt bereikt door 1000 kcal boven je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voeding te gaan zitten.

Voorbeeld

Laten we uitgaan van de eerder genoemde 1500 kcal.

Wat we nu gaan doen is drie weken lang iedere dag tussen de 2400 en 2600 kcal te gaan zitten. Dit kost echter wel wat moeite om drie weken lang vol te houden maar wanneer we dit hebben volgehouden zal het alleen maar makkelijker worden en is opnieuw aankomen onmogelijk. Het lichaam raakt hier aan gewend en de stofwisseling zal zich hierop aan passen en dus sneller gaan werken.

Het is wel belangrijk dat we continu tussen de 2400 en 2600 kcal blijven zitten. Houd dus goed bij wat uw dagelijkse inname is. Wanneer de calorie inname niet constant is zal ons lichaam hier niet aan wennen.

Na drie weken

Na deze drie weken gaan we weer naar de 1500 kcal. Het lichaam is gewend aan 2500 kcal en komt dus dagelijks 1000 kcal tekort.
Wat nu wel belangrijk is, is dat we één keer in de zeven dagen de 2500 kcal nuttigen om te voorkomen dat de stofwisseling zich weer aan gaat passen aan 1500 kcal.

In combinatie met sporten is het op deze manier goed mogelijk om één kilo per week af te gaan vallen. En zolang we onder de 2500 kcal blijven de andere zes dagen is aankomen onmogelijk geworden.

Wanneer je op je ideale gewicht bent ga je je voeding aanpassen. 1500 kcal is echter voor de meeste van ons te weinig. Ga bij een voedingsdeskundige na wat in uw situatie de dagelijkse Kcal behoefte is.

Zorg echter wel dat je één maal naar de 2500 kcal gaan om de stofwisseling omhoog te houden.

Op deze manier hoef je niet dagelijks op uw voeding te letten en zal op gewicht blijven geen strijd zijn. Het enige waar je op moet letten is dat je 2500 kcal nuttigt. Hoe snel je afvalt hangt af hoe je de andere zes dagen invult.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER