DELEN
huid

Heeft stress invloed op je lichaam? Het antwoord op die vraag is: JA. Een van de klachten die we steeds vaker horen:’Ik sta zo onder stress, dat ik erdoor steeds meer eet.” Als je gestrest bent, sla je vet op rond je buik. Hoe kan je ontstressen, zodat je lichaam er niet meer onder lijdt?

Ten eerste moeten we in contact komen met onze lichaam, zodat we kunnen herkennen hoe het voelt om te ontspannen en hoe het voelt wanneer we gestrest zijn.

Het eerste wat waar je naar kijkt: raken je schouders je oren? Wanneer we gestresst zijn, zitten onze schouders op oor- hoogte. Ditverschijnsel veroudert onze lichaam veel meer dan we denken. Een slecht postuur laat ons er ouder uitzien dan we werkelijk zijn, en kan hoofdpijn en andere klachten veroorzaken.

Als we ons leren ontspannen, zullen we onze eet/ stress problemen vanuit de kern aanpakken. Maakt je dagelijkse leven of je werk je zo gestrest, waardoor je je niet meer kunt ontspannen? Dan hebben wij hier tips waardoor je zult ontstressen en je gelijk beter zult voelen:

1. De stresscheck

Weet je niet zeker óf je gestresst bent? Doe de postuurcheck: kijk of je schouders op oor- hoogte zijn, en of je ademhaling oppervlakkig en snel is. Probeer een diepe adem te nemen en zeg ‘relax’ tegen je schouders. Door de kracht van het verzoek zullen je schouders ontspannen en zal je ademhaling vertragen. Als je erg gespannen bent, zal je een paar diepe ademhalingen nodig hebben. Ben je super gespannen, dan zal dit even duren. Wees geduldig en geef het niet op. Het is de moeite waard. Je zult je niet alleen beter voelen, maar er ook fitter uitzien.

2. Gewoon ademen

Zoek een rustige plek en neem 5 minuten een ontstress- pauze om je ademhaling te oefenen. Haal diep adem door je neus en adem langzaam uit door je mond (alsof er een veertje recht voor je neus ligt, die je niet wilt verplaatsen). Neem 5 seconden om helemaal uit te ademen. Dit is een van de eenvoudigste en meest effectieve manieren om te ontstressen. Hierdoor stoppen we de stresshormoon voordat het escaleert, waardoor we voorkomen dat vet in onze buik wordt opgeslagen.

3. Bewegen!

De juiste soort oefening zal je helpen bij het wegdrijven van een deel van die spanning die bij stress komt kijken, en zal je helpen om beter te slapen. Raad eens wat er gebeurt als je te intensieve oefeningen doet: je stresshormonen zullen stijgen- niet zakken- en daardoor zal je lichaam vet opslaan in plaats van los te laten. Beweeg daarom dagelijks op een matige niveau. Niet te moeilijk of te gemakkelijk, maar midden tot matig intensieve oefeningen werken het beste. Wanneer je niet kunt zingen tijdens de oefening, train je te hard. Rustig aan!

4. De juiste supplementen

Gebruik geen energie stimulerende supplementen en houd cafeïne- inname laag. Inname van oxytocine verminderd het spanningsgevoel direct zinder dat je er slaperig van wordt. Overleg dit wel eerst met je arts. Bij oxytocine geldt niet ‘meer is beter’. Oxytocine is een geweldig middel om je energie in evenwicht te brengen. Je zult je stukken beter voelen gedurende de dag, omdat je de hoogte- en dieptepunten minimaliseert die een kenmerk zijn van stress .

Lees ook: 
Geheimen om winterkwaaltjes te voorkomen
Fit blijven tijdens drukke tijden 
Fitness voor de geest

 

GEEN REACTIES

Comments are closed.