DELEN
Koken

In mijn vorige artikel: ‘Een gezonde leefstijl deel 1‘ ben ik begonnen met een aantal stappen de je kunt volgen op weg naar een gezondere leefstijl. Nogmaals wil ik benadrukken dat je je leefstijl niet van de ene op de andere dag kunt veranderen. Je moet eerder denken in termen van kleine stapjes en kleine veranderingen. Je hebt dan de meeste kans van slagen op de langere termijn. Wil je nu grote veranderingen, snel doorvoeren is het contrast vaak te groot en is het uiteindelijke resultaat erg klein.

Gezonde leefstijl Stap 1 en 2 

Even een herhaling van de vorige stappen en twee nieuwe stappen die je gaan helpen bij het veranderen van je manier van leven.
Stap 1: Een andere manier van denken. “Ik leef gezond en afvallen komt vanzelf”.
Stap 2: 3 hoofdmaaltijden, waarbij het ontbijt erg belangrijk is.

Stap 3: Tussendoortjes

Tussendoortje zijn belangrijk om je stofwisseling aan het werk te houden. Als je wilt afvallen heb je de neiging om deze dan maar weg te laten. Dat is erg onverstandig en zelfs af te raden, omdat de kans dat je dan gaat snoepen en snacken heel erg groot is. Ook wil je juist dat je stofwisseling aan het werk blijft, dus moet je hem wel wat te doen geven! Dus plan je tussendoortjes en kies daarvoor in ieder geval een keer een stuk fruit. Daarnaast kun je kiezen voor vele ander opties. Let daarbij wel op dat ze geen “snelle” koolhydraten bevaten. Je energie blijft dan langer op peil. Een paar voorbeelden: Groente, zoals komkommer, tomaatjes en een handje gedroogd fruit of noten. Een snee knäckebröd of een rijstwafel zijn ook prima.

Stap 4: Drink voldoende

Drinken is heel belangrijk voor het afvoeren van afvalstoffen. Het is belangrijk voor de stoelgang en helpt je de ergste hongergevoelens te stillen. Ons lichaam bestaat voor een groot gedeelte uit water en we hebben het dan ook nodig voor allerlei belangrijke processen. Om nu te voorkomen dat je deze behoefte aan vocht, oplost met allerlei sappen en producten met veel calorieën, is het verstandig om vooral te kiezen voor water en thee. Natuurlijk is het ook belangrijk om zuivelproducten te drinken en af een toe een glas vruchtensap is ook helemaal prima, maar gebruik deze dan als tussendoortje, naast het water of de thee. Wen jezelf aan om bij iedere maaltijd en tussendoortje een glas water te drinken. Je komt dan al snel aan 6 tot 7 glazen water extra per dag. Dat is al ongeveer 1,5 liter water. Eigenlijk heel simpel, maar noodzakelijk voor ons lichaam!

Weer twee nieuwe stappen om te nemen. Ga ermee aan de gang en probeer ze jezelf eigen te maken. Dit gaat niet van de ene op de andere dag, maar langzamerhand gaat het je lukken!

GEEN REACTIES

Comments are closed.