DELEN

Dit artikel is het vervolg op twee andere artikelen waarin ik een aantal stappen heb aangegeven die je kunt volgen om je leefstijl positief te gaan veranderen.

Samengevat

Stap 1: Een andere manier van denken. “Ik leef gezond en afvallen komt vanzelf”.
Stap 2: 3 hoofdmaaltijden, waarbij het ontbijt erg belangrijk is.
Stap 3: Eet ook tussendoortjes, maar kies voor gezonde tussendoortjes.
Stap 4: Drink voldoende. Vooral water en thee.
Wil je meer over deze stappen weten of lezen? Dan verwijs ik naar het artikel Een gezonde leefstijl stap 1 en 2 (deel 1)‘ en ‘Een gezonde leefstijl stap 2 en 3 (deel 2)‘.

Stap 5 :Belangrijk!

Deze stap is eigenlijk de meest belangrijke stap van allemaal. Nu kijk je terug op de stappen die je al hebt genomen. Je staat stil bij dingen die al goed gingen en ook bij wat er minder goed ging. Ben je nog steeds gefocust op het mantra: “Ik leef gezond en afvallen komt vanzelf”? Of ben je toch vervallen in calorieën tellen? Leef je nu echt gezonder dan een aantal weken geleden, of is het allemaal niet gelukt? Maar natuurlijk en dat hoop ik ook, kan het vooral heel erg goed gaan en ben je al een heel eind op weg met de stappen. Misschien kijk je terug op een aantal weken met moeite, maar is het je gelukt om 3 hoofdmaaltijden te eten en gezondere tussendoortjes te nemen. Het kan ook zijn dat de ene stap beter gelukt is dan de andere.

Kruispunt

Belangrijk is het nu om op dit kruispunt te bedenken wat je wilt. Ga je het opnieuw proberen? Ga je door met deze stappen? Hoe voel je je nu? Ik verwacht, als het je gelukt is, dat je je beter voelt en energieker. De stappen gaan meer een vaste plaats innemen in je leven en zijn niet meer zo moeilijk. Je leefstijl is al aan het veranderen! Als je door wilt gaan, maar een aantal stappen zijn wat minder goed “uit de verf gekomen”, dan is het nu het moment om die ook beter te gaan doen. Zoek naar trucjes om bijvoorbeeld meer te drinken of je tussendoortjes vooral niet te vergeten.

Succeservaringen

Je gevoel van succes moet de boventoon voeren! Dat wat gelukt is, mag op een groot voetstuk staan! In een gezonde leefstijl mag je best kritisch zijn naar jezelf, maar benadrukken van wat goed gaat, levert meer energie om nieuwe dingen ook op te gaan pakken. Negativiteit is niet productief en levert geen energie. Dus niet omkijken naar wat verkeerd ging, maar je positiviteit gebruiken om ze op te pakken en door te gaan. Zelfs de kleinste dingen die goed gaan zijn belangrijk, want zoals ik al eerder aangaf zijn kleine stappen heel belangrijk. Ook daarmee kom je vooruit!

Stap 6: Bewegen

De volgende stap die je kunt gaan nemen, als je dit al niet gedaan hebt, is op zoek te gaan naar meer beweging. Dat kan van alles zijn. Mijn advies is om niet blindelings jezelf in te schrijven bij een sportclub, maar eerst eens na te denken over je mogelijkheden en wensen. Als je meer van buiten zijn houdt, is een binnen-sport misschien niet iets voor jou. Misschien vindt jij het makkelijker om dagelijks een uurtje te wandelen, dan 3 keer per week je in het zweet te werken. Soms is het ook wel de goed stap, omdat het je verplicht om te gaan. Je hebt er tenslotte voor betaald…. Ook het zoeken naar een maatje die ook meegaat, wil wel eens helpen om ook deze stap in je leven een goede plaats te geven. Maar een verandering van leefstijl zonder beweging kan nooit succesvol zijn. Deze stap kun je dus ook niet zomaar overslaan. Ga op zoek naar dat wat bij jou past en ga ervoor!

Vragen en support

Soms is het te moeilijk om zelfstandig aan de slag te gaan met het veranderen van je leefstijl. Er komt zoveel bij kijken en je gewoontes spelen je vaak parten. Het kan dan helpen om een gewichtsconsulent in de arm te nemen. Deze gaan samen met je op weg en sturen bij, als je dreigt af te dwalen. Zoek naar een BGN-gewichtsconsulent bij jou in de buurt. Zij hebben naast een opleiding in de voeding, ook coaching-vaardigheden die belangrijk zijn om blijvend een verandering teweeg te brengen.

GEEN REACTIES

Comments are closed.