DELEN

Gezonde voeding, voldoende beweging, frisse lucht, genoeg ontspanning, matig met alcohol, voldoende drinken, etc. Er is zoveel om rekening mee te houden en je je probeert het allemaal. Toch ervaren veel mensen, die volgens de bovenstaande principes proberen te leven, het gelukzalige gevoel van fit en gezond zijn niet.

Vaker hang je lusteloos op de bank na een lange dag hard werken. De doelen die je hebt gesteld komen niet tot ontwikkeling en je bent eigenlijk teleurgesteld in jezelf. Omdat het aan goede wil voor jezelf niet ontbreekt zijn hier tips waarmee je sneller jouw fitness doelen bereikt en je wél gelukzalig fit en gezond voelt.

Tip1: kies één doel

Uit de veelheid van adviezen en ideeën is het beter om voor jezelf één doel te kiezen en hier dan de komende periode aan te werken. Verdiep je in het onderwerp en overtuig jezelf dat dit is wat je wilt bereiken. Natuurlijk kan je ook meerdere doelen bereiken, maar ga voor één doel tegelijk.

Tip 2: schrijf het doel op en maak het concreet

“Wie schrijft die blijft” zegt een oud spreekwoord. Doordat je het doel opschrijft is het definitief. Je maak het concreet door een tijdslimiet eraan toe te voegen waarin je het doel wilt bereiken. Bijvoorbeeld: “Ik ga nu twee weken elke dag wandelen tijdens de lunch.”

Tip 3: laat niets je van het doel afleiden

Er zijn altijd excuses, maar je hebt een doel te bereiken. Laat je omgeving weten wat je plannen zijn en ga ervoor! Je doet het voor jezelf! Bedenk ook oplossingen om eventuele belemmering weg te nemen. Zoals in bovenstaand voorbeeld kun je een paraplu meenemen als het regent. Deze twee weken zal jij jouw doel bereiken!

Tip 4 : laat het “in je systeem” komen

Heb je je doel eenmaal bereikt, laat het dan niet verwateren, maar maak een volgend doel: het consolideren. Blijf het volhouden, blijf creatief en geniet van je succes! Je hebt je doel bereikt! Als je iedere dag iets doet waar je zelf bewust voor hebt gekozen, komt het “in je systeem”. Het hoort bij je en je doet het gewoon.

Tip 5: een beetje hulp

Soms heb je hulp nodig van iemand in je omgeving om je te stimuleren, te motiveren en te coachen. Dit kan iedereen zijn die je wil helpen om gezond en fit te blijven of te worden ,maar ook iemand die hetzelfde doel voor ogen heeft, een maatje.
Ook kun je zoeken naar een coach die dit professioneel doet. Kies wat bij jou past en waar jij je goed bij voelt.

Zo simpel kunnen gedragsveranderingen dus zijn, maar je moet er wel voor gaan. Zeker niet denken dat een doel te klein is. Kleine doelen die je behaalt, geven je succes- ervaringen en dus een motiverend gevoel. Je krijgt het gevoel van: “Ik kan het!” en ik weet het zeker: Je kunt het!

GEEN REACTIES

Comments are closed.