SHARE

Na het sporten heeft je lichaam behoefte aan een cooling down. In deze vijf tot tien minuten kom je helemaal tot rust en sluit je op de juiste manier de sportsessie af. Als je last hebt van duizeligheid aan het einde van je sportregime, dan helpt een cooling down deze weg te nemen.

Waarom is een cooling down goed?

Een cooling down hoeft niet veel tijd in beslag te nemen. Simpele strekoefeningen volstaan al als cooling down oefeningen. Je kunt er ook voor kiezen om je training langzaam af te bouwen door te wandelen op de loopband. Waarom moet je eigenlijk je lichaam de rust gunnen?

  • Je lichaam verdient het. Na een intensieve training is je body toe aan rust. Dit geldt ook voor mensen die thuis trainen. Tijdens het sporten gaat veel bloed naar je spieren en door je work-out af te sluiten met cooling down oefeningen past de bloedcirculatie zich weer aan. Zo word je ook niet duizelig!
  • Het verkleint de kans op hartkwalen. Een cooling down verkleint de kans op hartritmestoornissen, doordat je de tijd neemt om bij te komen.
  • Het geeft melkzuur geen kans. Tijdens het trainen krijgen de spieren met afvalstoffen, zoals melkzuur, te maken. Met een rustperiode zorg je ervoor dat je de komende dagen minder last hebt van spierpijn. Hierbij is het van belang om genoeg water te drinken, zodat de afvoer van de afvalstoffen nog sneller gaat.

De beste cooling down oefeningen

Een goede cooling down bevat drie onderdelen: rustig uitlopen, rekoefeningen en een douche. Het is nog beter om je te laten masseren als cooling down. Door deze rustperiode na je sportsessie in te lassen, herstel je beter. Vooral hardlopers die buiten sporten doen er verstandig aan om bij te komen. Zorg dat je een evenwicht vindt tussen dynamische en statische oefeningen.

  • Dynamische rekoefeningen: deze zijn bewegelijk. De crosstrainer en loopband zijn ideaal om in vijf minuten langzaam uit te lopen.
  • Statische rekoefeningen: dit zijn cooling down oefeningen die je lenigheid bevorderen.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY