Tai Chi

Tai Chi

2875
0
DELEN

Wat is Tai Chi ChuanTai Chi, voluit Tai Chi Chuan genoemd, betekent letterlijk de ultieme vuist. Deze naam komt uit de Chinese vechtkunst. Het uitgangspunt van Tai Chi is dat alles in evenwicht is, zoals Yin en Yang. In Tai Chi komt dit tot uitdrukking door de opeenvolging van harde en zachte bewegingen, waarin de invloed van Yin (zacht, ontvangend) en Yang (hard, actief) goed zijn te onderscheiden. Dat de oorsprong van Tai Chi in de vechtkunst ligt, is onder andere te zien aan de namen van de bewegingen, zoals enkele zweep en het wilde paard schudt met zijn manen.
De meeste mensen zullen niet in Tai Chi geïnteresseerd zijn vanwege de  gevechtsaspecten, maar beoefenen Tai Chi om tot rust te komen en hun lichaam in balans te brengen.

Bewegingen bij Tai Chi
De langzame bewegingen bij Tai Chi vergen veel concentratie, coördinatie en balans. Het is een combinatie van mentale en fysieke activiteit, die ervoor zorgt dat het lichaam in balans komt. Tai Chi kent 12 basisbewegingen en vele variaties daarop. Iedere beweging heeft een eigen naam en symbolische betekenis. Een combinatie van bewegingen heet een ‘vorm’. Bekende vormen zijn onder andere de Beijing 24 en Short Yang Form. Het aantal bewegingen binnen een vorm kan variëren van slechts 4 tot wel 108. Zelfs het aantal losse onderdelen binnen een beweging kan variëren. Je zult begrijpen dat Tai Chi echt een kunst is. Het is niet een sport die je in een weekendje onder de knie hebt.

Tai Chi stijlen
Tai Chi bestaat in vijf stijlen:
– Chen stijl
– Yang stijl
– Wu (Hao) stijl / Wú stijl
– Wu stijl
– Sun stijl

Het belangrijkste verschil tussen de verschillende stijlen is het tempo waarmee de bewegingen worden uitgevoerd en de manier waarop de houdingen worden aangenomen. De oudste stijl is de Chen stijl, waarbij snelle overgangen tussen snel en langzaam centraal staan. De Yang stijl is ook een oude Tai Chi vorm en wordt waarschijnlijk het meest beoefend in het Westen. Deze stijl staat bekend om de langzame, gecoördineerde bewegingen die erg ontspannend werken.

Tai Chi en gezondheid
Zoals gezegd werkt Tai Chi erg ontspannend. Daarnaast leer je meer controle uitoefenen op je spieren, waardoor Tai Chi bijvoorbeeld een goede aanvulling kan zijn bij revalidatie, na een blessure of ter voorkoming van vallen bij oudere mensen. Tai Chi helpt ook om de energie beter door je lichaam te laten stromen, zodat je je energieker voelt en meer weerstand krijgt. Er zijn zelfs onderzoeken die er voorzichtig op wijzen dat Tai Chi suikerziekte en artritis kan verminderen. Tai Chi zou ook goed zijn voor kinderen met ADHD.

Wilt u zelf aan de slag met Tai Chi? Wij hebben een overzicht van de populairste steden met Tai Chi sportscholen
 

GEEN REACTIES

Comments are closed.