Basisregels voor het beginnen met een oefening, training of workout

Basisregels voor het beginnen met een oefening, training of workout

1240
0
DELEN

Basisregels voor het beginnen met een oefening, training of workout
Voordat je met de oefeningen van start gaat, volgen hier nog enkele algemene grondregels die je bij elke training in acht moet nemen.

Concentratie
Concentreer je volledig op de oefeningen die je uitvoert. Het is belangrijk dat je het verloop van de bewegingen steeds op de juiste manier traint.

Ademhaling 
Adem tijdens de oefeningen steeds regelmatig door, houd je adem zeker niet in en vermijd een persademhaling. Bij de grootste inspanning moet u uitademen, bij de ontspanning inademen.

Uitvoering
Voer de oefeningen rustig en zonder zwaai uit. Benut steeds het totale bewegingsbereik van spieren en gewrichten, zodat de musculatuur gelijkmatig belast en niet uitgerekt wordt.

Kleding
Voor de been- en billentraining heb je geen dure uitrusting of een speciale outfit nodig. Oefen in gemakkelijke kleding. Broek en shirt moeten ruim zijn en niet strak om het lijf zitten, bovendien moeten ze zo goed passen dat je je houding tijdens de oefeningen steeds probleemloos kunt controleren. De training kun je op blote voeten of op sokken uitvoeren, het is alleen belangrijk dat je het niet koud hebt.

Herhalingen
Herhaal de vijminutentraining regelmatig, het liefst meerdere keren per week. Alleen op die manier kun je goede resultaten behalen.

Last
Krijg je tijdens de trainign last of heb je pijn? Stop dan onmiddellijk met de oefening en en controleer of je de oefening op de juiste manier hebt uitgevoerd. Als de pijn zich blijft voordoen, kan je misschien een lichtere variant proberen.

Brandende spieren
Voel je tijdens de oefening dat je spieren aan het branden zijn? Dan is dit een teken dta je spieren vermoeid zijn. Wanneer je dit gevoel hebt, kan je de oefening nog meerdere malen herhalen. Las wel regelmatig pauzes in en wacht tot het branden minder wordt.

Opwarmen
Voor elke oefeneenheid moet je de spieren met een paar niet te zware oefeningen opwarmen. Jog bijvoorbeeld ter plaatse, terwijl je je gebogen armen lichtjes heen en weer zwaait. Je kunt je spieren echter ook met enkele lichte stretchoefeningen voorbereiden op de training.

Afkoelen 
Laat de training langzaam ophouden. Loop bijvoorbeeld ter plaatse en laat je armen zwaaien. Breng ze dan met een diepe ademhaling tot boven je hoofd, adem uit terwijl u ze weer laat zakken. Deze oefening kun je meerdere keren herhalen. Vervolgens stretch je alle spieren die je belast hebt.  

>> Klik hier voor een overzicht van onze oefeningen voor buik, billen, benen, schouders en rug <<
 


Dit artikel is geschreven door Sodaba Azad

Sodaba Azad

Sodaba Azad zet graag de puntjes op de 'i' als eindredacteur van fitnessportal.nl. Wat sport betreft is zij een grote nieuwsgier. Het liefst probeert ze elk sport een keer uit. Ook is ze gepassioneerd over voeding en een gezonde leefstijl. Ze ziet het lichaam als een auto, die je met het juiste brandstof moet tanken om lekker te kunnen rijden. Haar artikelen stelt ze op met behulp van wetenschappelijke teksten en experts op het gebied van sport, voeding en gezondheid. 

Meer informatie: s.azad@spinmore.nl

 


GEEN REACTIES

Comments are closed.