DELEN
Rugspieren

Klaar voor de zomer of nog niet helemaal? Ben je aan het sparen geweest en zie je nog een beetje wintervet hier en daar? Geen probleem.
Berry de Mey, mister fitness himself, geeft top tips om gespierd en goed in vorm te komen voor de zomer, en het strandlichaam te creëren waarmee je kunt pronken in je bikini of speedo.??

Ten eerste is het belangrijk dat je je eigen lichaam kent, vertelt Berry. Het ene lichaam is het andere niet. Wees bewust van je eigen lichaam. Wil je goed in vorm zijn, dan zijn er drie essentiële zaken die je op elkaar moet afstemmen:
1. Voeding
2. Sport
3. Supplementen

“Als je iets doet, doe het dan goed!”

1. Voeding?

Allereerst is het belangrijk dat je je voeding op orde hebt. Helaas heeft het grootste gedeelte van de Nederlandse bevolking over het algemeen te weinig kennis over voeding. “Het is eigenlijk gek dat we wel biologie op school krijgen, zodat we weten hoe ons lichaam in elkaar zit, maar geen voedingslessen, zodat we ook weten hoe we dat lichaam moeten voeden en gezond houden.” Daarom geeft Berry de Mey een paar algemene, essentiële tips over voeding:

Eiwitten: bij voeding spelen eiwitten een grote rol. Eiwitten leveren aminozuren, de bouwstenen voor je spieren. Mensen hebben vaak een vrees voor teveel aan eiwitten. Echter gaat het niet alleen om de hoeveelheid eiwitten, maar om hoe je ze verdeelt. Het verstandigste is om de 2/ 3uur een portie eiwitten innemen. Let er ook op dat je de goede eiwitten binnen krijgt. Niet alle eiwitten zijn evengoed voor je. Een zeer hoge kwaliteit eiwit is ‘wei isolaat’. (wei= weg) Wei isolaat- eiwtten zijn goed voor toename van vetvrije spiermassa en sneller spierherstel na het trainen.

Koolhydraten: er zijn grofweg twee soorten: meervoudige en enkelvoudige. Vermijd vooral enkelvoudige geraffineerde suikers. Deze zitten in o.a. snoep, koekjes, cake en frisdranken en dragen bij aan vet toename, zeker wanneer er teveel van gegeten wordt. Niet alleen door de extra calorieën, maar ook omdat ze een ongunstige invloed hebben op je bloedsuikerspiegel. Waardoor je denkt sneller weer honger te hebben en dus te veel gaat eten. Ga vooral voor complexe koolhydraten die langzaam worden opgenomen en verteerd. Complexe koolhydraten zitten in o.a. havermout, rijst, pasta, granen, volkorenbrood en aardappelen.

Vetten: wees niet bang voor vetten! Het innemen van de juiste vetten uit de juiste voeding op het juiste moment zorgt er voor dat je lichaam geen hongergevoel signaal geeft, én is een uitstekende energiebron. Je lichaam heeft vet nodig om belangrijke vitamines op te nemen. Onder andere vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K lossen op in vet en kunnen daarom alleen goed opgenomen worden als je met het eten voldoende vet binnenkrijgt. Teveel vet is echter niet goed voor je. Ook bestaan er verschillende soorten vetten, waarvan de ene soort beter voor het lichaam is dan het andere.

2. Sport

Wil je mooi in vorm zijn voor de zomer, dan is het naast goede voeding belangrijk om te sporten. Zoals experts steeds vaker bewijzen is cardio- training niet het meest ideaal bij het verbranden van vet. Cardio- training hoort echter wel een deel van je training te zijn. Het is goed voor je hart en warmt je spieren op. Vooral met een interval train je je hart. Maar, is je doel spieren kweken en vet verbranden? Kies dan voor een training met (losse weg) gewichten. Ga als volgt te werk:
1. Doe een paar sets (bijvoorbeeld 2 sets van 12) met 30% van het gewicht wat je wilt heffen en daarna nog 1 á 2 sets met 50 tot 60% met 8 a 10 herhalingen. Hierdoor stimuleer je de doorbloeding van je lichaam en de spiergroep die je traint.
2. Gebruik dan 100% van het gewicht en voltooi je training met 2 sets van 6 a 8 herhalingen.

3. Supplementen

Als je je voeding en trainingen op orde hebt, is er nog iets om in acht te nemen: supplementen. Supplement zijn een goede aanvulling en kunnen bij veel doelen gebruikt worden:
1. Als aanvulling bij je voeding
2. Om spiermassa te creëren
3. Om te helpen bij een programma waarbij je vet wilt verliezen.

Berry de Mey heeft een eigen supplementen- lijn ontwikkeld: Berry de Mey Nutrition. Berry de Mey Nutrition bevat aantoonbare kwaliteitsproducten gebaseerd op vele wetenschappelijke studies uit heel diverse gebieden van deskundigheid. Binnen Berry de Mey Nutrition is er ook de ProElite lijn die in samenwerking met wetenschapper Willem Koert ontwikkeld is. Bijzondere producten waar combinaties van ingrediënten het uiterste uit de het hoofdbestanddeel halen. Lees alles over deze supplemeten-lijn hier. Neem ook eens een kijkje op de blog van Willem Koert en Berry de Mey op www.berrydemey.nl waar ze onder andere schrijven over de producten.

 

GEEN REACTIES

Comments are closed.