Gezond trainen met een hartslagmeter

Gezond trainen met een hartslagmeter

1712
0
DELEN

Gezond trainen met een hartslagmeterEen goede manier om gezond te trainen is uzelf voorzien van een hartslagmeter. Dit is vooral aan te raden voor sporters die in de open lucht trainen. Er zijn enkele zaken waarmee u rekening dient te houden tijdens het trainen met een hartslagmeter.

We zetten ze allemaal voor u op een rijtje:

  • Ga stap voor stap naar de vooraf bepaalde hartslag toe.
  • Wanneer u niet aan de gewenste hartslag komt, hoe hard u ook traint, betekent dit dat u nog niet voldoende hersteld bent van eerdere inspanningen. Doe op zulke momenten altijd rustig aan.
  • Een hartslagmeter is niet meer dan een hulpmiddel voor een goede training. Uw eigen gevoel bepaalt natuurlijk of u wel of niet in staat bent om er nog een schepje bovenop te doen als de gewenste hartslag nog niet is gehaald.
  • Als u tijdens de wedstrijd een hartslagmeter wilt dragen, gebruik er dan een met geheugen en waarop de hartslag niet ‘live’ af is te lezen. Zo kunt u na afloop uw hartslag analyseren.

Als u dit doet, zullen uw trainingen zeker een stuk gezonder worden, maar wij hebben nog meer tips, waardoor uw trainingen nog gezonder worden.

Ook deze zetten we op een rijtje.

  • Het gebruik van een hartslagmeter is alleen aan te raden bij een duurinspanning of een of een tempotraining. Als u een snelheids- of weerstandstraining doet met een hartslagmeter om heeft dit alleen nut als u nieuwsgierig bent naar uw hartslag, maar dit heeft geen invloed op uw gezondheid.
  • ‘s Morgens ligt uw hartslag lager dan ‘s avonds.
  • Een warme temperatuur betekent een hogere hartslag dan onder koude omstandigheden.
  • Een hogere luchtvochtigheid heeft als resultaat een hogere hartslag
  • Hoe hoger u gaat, hoe hoger uw hartslag wordt bij dezelfde inspanningen.
  • Wanneer u ‘s ochtends een hoge hartslag heeft, betekent dit dat u of ziek bent of nog niet voldoende bent hersteld van eerdere inspanningen. Rust houden is in zo’n situatie het beste. Bij oververmoeidheid kunt u het beste wel trainen, maar u moet uzelf dan niet te veel belasten.
     

GEEN REACTIES

Comments are closed.