Op gewicht blijven na het lijnen

Op gewicht blijven na het lijnen

1342
0
DELEN

Na een flinke tijd lijnen heb je het streefgewicht bereikt. Heel erg knap. Gefeliciteerd.op gewicht blijven na het lijnen
Zo, dat zit erop. De eindstreep van het afvallen is bereikt. Hoe blijf je nu op gewicht?
Wat ga je doen nu je klaar bent met lijnen?
Beloon jezelf met iets dat niets met eten te maken heeft.
Lekker een filmpje pakken, nieuwe kleren kopen of een lekker luchtje.
Zo’n succesvolle lijnpoging vraagt om een beloning!

En dan? Hoe kun je op gewicht blijven na het lijnen?

  • Weeg jezelf elke week op een vast tijdstip.
  • Ben je een kilo aangekomen? Geen paniek, dat kan ook met vocht of stofwisselingsprocessen in je lichaam te maken hebben.
  • Ben je twee kilo aangekomen? Dan is het tijd om je voedingspatroon kritisch te bekijken. Een kilo afvallen is meestal makkelijker dan bijvoorbeeld 5 kilo.
  • Ga terug naar de basishoeveelheden voedingsmiddelen die je per dag nodig hebt om geen tekorten op te lopen. Deze kun je vinden op de website van het Voedingscentrum.
  • Neem contact op met de persoon die je begeleidt heeft tijdens het afvallen, zoals je sportschool, diëtiste of gewichtsconsulent. Hij of zij kan je ook steunen bij het op gewicht blijven na het lijnen. Ook als je zelf een dieet gevolgd hebt en niet weet hoe je op gewicht kunt blijven kun je natuurlijk contact opnemen.
  • Bekijk wat voor tussendoortjes je eet en hoeveel. Beperk deze tot maximaal 3 keer per dag.
  • Wat drink je? Drink meer water en minder frisdrank.
  • Introduceer de Balansdag. Als je een feestje hebt eet en drink de dag ervoor en erna dan extra gezond en licht, ter compensatie van de energiepiek die je op de dag van het feestje krijgt.
  • Zie je leefstijl na het afslanken niet als dieet, maar als nieuwe gezonde leefstijl, die een leven lang voor een gezond gewicht kan zorgen.
  • Als je ouder wordt verandert er veel in je lichaam. Je komt dan ook een beetje aan en het vet verdeelt zich anders over je lichaam. Dat is helaas niet te voorkomen. Sporten helpt om je spieren te versterken, ook in deze leeftijdsfase.
  • Elke dag een half uur (of meer) bewegen past in een gezonde leefstijl om een goed gewicht te behouden.
  • Het is heel normaal dat je na een lijnpoging met een crashdieet tijdelijk wat kilo’s aankomt als je normaal gaat eten. Als je eet naar je basisbehoefte, flink beweegt en op je tussendoortjes let gaan ook deze kilo’s er na verloop van tijd weer af.
  • Lukt dit echt niet, vraag dan hulp van een diëtiste of gewichtsconsulent, want het kan dat je stofwisseling op een laag pitje draait door de lijnpoging.
  • Vertel je omgeving dat je op gewicht probeert te blijven. Steun van je familie en vrienden is onmisbaar, zowel tijdens als na het afvallen.
  • Misschien was dit wel je laatste lijnpoging!

"Op gewicht blijven na het lijnen" is geschreven door Simone, Afslankstudio Maassluis

Simone is twee jaar geleden zelfstandig BGN gewichtsconsulente geworden. Ze leert mensen (weer) normaal, gezond eten zonder dat ze voedingsstoffen tekort komen. Je kunt haar ook wel een voedingscoach noemen. Laatst merkte iemand op dat ze bij de intake, die overigens altijd gratis en vrijblijvend is, al merkte dat het over meer ging dan alleen een voedingsadvies. Het gaat om een verandering van leefstijl waarin gezond eten, ontspannen met voeding en gewicht omgaan, en bewegen centraal staan.

Kijk voor meer informatie op: www.afslankstudiomaassluis.nl


GEEN REACTIES

Comments are closed.