SHARE

Vanochtend probeerde je uit bed te stappen, geen succes. Net wilde je havermout uit het bovenste kastje pakken, had je beter niet kunnen doen. Wat er aan de hand is? De spierpijn in je kuiten is ondraaglijk, toch geeft het je een voldaan gevoel. Wetend dat je keihard hebt gesport, is het nu tijd om de spierpijn in je kuiten te verhelpen.

Hoe kom je aan zere kuiten?

De nieuwste doelstelling die je wilt bereiken: trainen voor welgevormde kuitspieren. Deze spieren in je onderbenen worden dagelijks belast bij het lopen of fietsen. De meest effectieve training voor je kuitspieren is met weinig gewicht en veel herhalingen. Indien je de oefening goed uitvoert, krijg je te maken met het welbekende branderige gevoel. Ook al lijkt het alsof je kuitspieren in brand staan, probeer toch de setjes af te maken. Na een heftige work-outsessie hebben de meeste sporters last van spierpijn. In de benen, kuiten of armen: spierpijn komt zelfs voor op plekken waarvan je het bestaan van spieren niet wist.

Verzacht de spierpijn in de kuiten

Spierpijn ontstaat als je spieren zwaarder belast dan ze aankunnen. De meeste mensen die spierpijn in hun kuiten of spierpijn in hun benen hebben, denken dat de beste remedie rust is. Niets is minder waar. Het beste middel tegen spierpijn is in beweging blijven. De doorbloeding in je spieren wordt op gang gehouden, waardoor je sneller af bent van die klagende pijn. Tips voor het verhelpen van spierpijn in de benen:

  • Veel water drinken. Hierdoor worden afvalstoffen sneller afgevoerd, waardoor de spierpijn verdwijnt.
  • Houd je spieren warm. Na het sporten kun je de sauna induiken of een heet bad nemen. Zo kunnen niet alleen je spieren ontspannen, maar ook jij!

Niet stoppen bij spierpijn, maar doorgaan

Als je een ervaren sporter bent, dan kun je de dag erna weer aan de bak. Doe wel wat rustiger aan met bijvoorbeeld Super Slow Fitness en probeer andere spiergroepen te trainen dan de dag ervoor. Ben je net begonnen met een trainingsschema, dan kun je zogenaamde hersteldagen inlassen. Je kunt bijvoorbeeld op de loopband lopen in plaats van rennen. Zo win jij het van de spierpijn in je kuiten!

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY