DELEN

Is jouw goede voornemen voor 2012 afvallen of gezonder eten? Dan ben je niet de enige. Afvallen is namelijk één van de meest genoemde goede voornemens. Als je wilt beginnen met afvallen zijn er handige tips.

Zes maaltijden per dag

Eet zes maaltijden per dag, waarvan drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes. Kies voor gezonde tussendoortjes, zoals fruit, rauwkost, magere zuivel of een cracker met mager beleg. In het weekend kun je een lekker tussendoortje kiezen, zoals een koek, schaaltje chips of een glas wijn.

Fruit en groente

Eet per dag twee stuks fruit en twee ons groente. Fruit is perfect als tussendoortje, of om te verwerken in een ander gerecht. Bijvoorbeeld eengeschaafde appel door de yoghurt, of plakjes banaan op brood. Vind je het moeilijk om twee ons groente te eten bij de avondmaaltijd, neem dan ook wat rauwkost als tussendoortje of op brood. Vooral tomaat, komkommer en sla zijn lekker op de boterham.

Volkoren

Vervang alle graanproducten voor een volkorenvariant. Volkorenproducten bevatten namelijk veel meer vezels. Deze vezels geven een vol gevoel waardoor je minder snel trek krijgt in snacks. Ook zijn vezels heel goed voor je darmstelsel en spijsvertering.

Zuivel

Vervang volle zuivelproducten door halfvolle of magere zuivelproducten. Deze producten bevatten minder (verzadigd) vet en daardoor ook minder calorieën. Let wel op producten waar in plaats van vet veel suiker aan toegevoegd is, zoals sommige vruchtenyoghurt of kwarksoorten.

Mager vlees

Kies voor magere vleessoorten, zowel voor broodbeleg als voor bij de avondmaaltijd. Magere vleessoorten zijn kipfilet, kalkoenfilet, tartaar, mager rundergehakt, varkensfilet of ongepaneerde schnitzels. Op brood kun je kiezen voor rookvlees, ham, fricandeau, kipfilet of rosbief.

Vocht

Drink veel water en kruidenthee. Vermijd suikerhoudende dranken zoals frisdrank en vruchtensap. Drink koffie en thee zonder melk en suiker. Gebruik eventueel zoetjes om de koffie mee te zoeten. Neem altijd een flesje water mee in je tas en zet hem op je bureau, zodat je niet vergeet te drinken. Het lichaam kan dorst verwarren met trek, waardoor je gaat eten terwijl je eigenlijk zou moeten drinken.

Bewust eten

Eet bewust en probeer te genieten van alles dat je eet. Stel jezelf af en toe de vraag of je eet omdat je honger hebt of om een andere reden. Eet langzaam en zonder afleiding van televisie of computer. Ga aan tafel zitten en creëer voor jezelf een echt maaltijdmoment.

GEEN REACTIES

Comments are closed.