DELEN

Om je toe te zetten tot een rondje hardlopen is vaak niet gemakkelijk. Veel mensen willen wel de moeite nemen om af te vallen en hebben de tijd om een te gaan hardlopen. Het probleem is dat ze het niet leuk vinden, maar vaak saai of ze vinden dat er weinig te behalen is. Plezier is het allerbelangrijkst om je ergens toe te zetten, vandaar dat wij hier op een rijtje hebben gezet hoe je met plezier kunt gaan hardlopen. In een rijtje van 5 tips is weergegeven hoe je met plezier een rondje kunt gaan hardlopen, zoals dit ook gedaan is in het artikel over fitness, hoe je je doelen bereikt.

Doelen stellen

Een belangrijk middel om het plezier in het hardlopen te behouden is het stellen van doelen. Door het stellen van doelen merk je dat je ergens naar toe werkt en kun je dit ook achteraf controleren. Doe dit dan ook, zorg dat je achteraf checkt of je je doel behaalt hebt en stel zo nodig je doel bij, zodat deze realistisch en uitdagend blijft. Als doel kun je bijvoorbeeld stellen dat je na 2 maanden trainen een bepaalde afstand in een bepaalde tijd af wilt leggen. Als je plezier hebt in hardloop wedstrijden kun je een bepaalde loop als doel stellen. Zorg wel altijd dat je doelen realistisch zijn.

Wees realistisch

Direct aansluitend op het vorige doel is dat je realistisch moet zijn. Als je ergens naartoe werkt moet het wel realistisch zijn om er plezier aan te beleven. Het is vervelend als je je doelen niet haalt, omdat je vooraf niet realistisch bent geweest. Hierbij is ook belangrijk dat je jezelf niet overschat en rustig van start gaat; je kunt niet direct een marathon lopen. Je verliest snel de motivatie en het plezier als je denk een marathon te kunnen lopen, terwijl je net begint met hardlopen.

Beloon jezelf

Op het moment dat je goed gepresteerd hebt, of je doelen hebt bereikt, is het goed om jezelf hiermee te belonen, dit werkt stimulerend voor het plezier. Uiteraard doe je dit niet met een vette hap of iets anders ongezonds, maar denk aan sportgerelateerde zaken, zoals after workout massage, een middagje sauna, nieuwe hardloopschoenen of iets anders dat jou stimuleert, om motivatie tijdens het hardlopen te behouden.

Logboek

Houd tijdens de periode dat je aan het trainen bent een logboek bij. Hierin schrijf je al je vorderingen op: afstanden, tijden, omstandigheden en je gevoel erbij. Als het goed gaat ga je hier een mooie stijgende lijn in zien. Dit zal bijdragen aan je plezier omdat het altijd leuk is om te zien dat je vorderingen maakt bij het hardlopen.

Trainingspartner

Last but not least is het erg goed voor je plezier en motivatie om samen met iemand anders te hardlopen. Op deze manier motiveer je elkaar en maak je afspraken waar je niet onderuit kan. Dit zorgt ervoor dat je geen smoesjes verzint om niet te gaan, maar met z’n tweeën juist net dat beetje extra loopt dat nodig is. Daarbij is het natuurlijk een stuk plezieriger om samen te lopen.

GEEN REACTIES

Comments are closed.