DELEN

De ‘R- maanden’ komen er weer aan: september, oktober, november en december staan bekend als koude, natte en donkere maanden. Toch is het goed om ook tijdens deze ‘R-maanden’ lekker te blijven sporten. Echter, is het handig om een paar voorbereidingen te treffen voordat je de deur uit gaat voor een work-out. Met de onderstaande tips voorkom je blessures en onderkoeling.

Kleding

Goede sportkleding wordt belangrijker wanneer de temperatuur daalt. Je kleding moet, naast het doorsluizen van je transpiratie, je beschermen tegen de kou. De warmte verlaat het eerst je ledematen. Dus het is belangrijk om, naast je romp, ook je ledematen goed warm te kleden. Je kunt kiezen voor thermoskleding, wat transpiratievocht gemakkelijker afvoert, of  je kunt een laag dunne kleding over elkaar heen trekken. Dan kan je het beste gaan voor kleding dat gemaakt is van fleece. Fleece is zeer goed isolerend, vocht wordt goed afgevoerd en is bovendien een vrij licht materiaal. Voorkom katoen, dat houdt namelijk zweet vast en lichaam moet juist kunnen ademen. Je kleding mag niet doornat worden. Dat kan zorgen voor onderkoeling. Een winddichte, waterafstotende en ademende jack is aan te raden tijdens regen.

Schoenen

Goede schoenen zijn van essentieel belang. Ga altijd voor goed passende schoenen. De speciaalzaken kunnen u hiermee helpen. Houdt voor de wintermaanden rekening met gladheid. Er zijn wintersportschoenen met speciale zolen op de markt, maar deze bieden geen garantie. Het is vooral voorzichtig zijn.

Warming- up

Een goede warming-up mag niet ontbreken. Vooral in deze maanden zijn de spieren extra gevoelig. Een warming-up maakt de spieren warm en voorkomt blessures. Vergeet niet al je lichaamsdelen mee te nemen. Van je ledematen tot je schouderbladen en je ellebogen tot je heupen.

Cooling-down

Na het beoefenen van je sport is een cooling- down aan te raden. Het is belangrijk om je hart weer in zijn normale ritme te krijgen na het intensieve sporten. Zwak je oefeningen in stapjes uit. Houd hierbij je sportkleding aan. Doe deze pas uit als je in de binnentemperatuur bent. Dit zorgt ervoor dat je een kou voorkomt.

Afronding

Neem een douche en ontspan. Je kunt het beste douchen met koud water. Dit bevordert het herstel, voorkomt spierpijn en je voelt je er fitter door. Is dat niks voor jou, dan is douchen met lauw water ook prima. Douche niet met te warm water, omdat je lichaam nog niet helemaal is afgekoeld. Een lekker ruikende olie-product doet je niet alleen ontspannen, maar voedt ook je lichaam. Voor nog meer voeding en een zachte huid sluit je af met een bodylotion.

GEEN REACTIES

Comments are closed.