DELEN
Rugspieren

De afgelopen jaren hebben heel wat onderzoeken laten zien dat krachttraining op een verantwoorde manier veel voordelen heeft voor je gezondheid en fitheid.

Bij krachttraining bedoel ik wel het met extra weerstand werken ( zware gewichten, halters en dumbbells) met het doel om je (sport) prestaties te verbeteren. Krachttraining is te verdelen in algemene krachttraining, en (sport)specifieke krachttraining. Algemene krachttraining heeft als doel om het gehele lichaam sterker te maken. De training heeft dan als doel om het gehele lichaam te verstevigen en niet slechts één spiergroep, of sterker worden in slechts een beweging. Specifieke krachttraining wordt voornamelijk bij sporters gebruikt. Deze vorm van krachttraining concentreert zich op een specifieke beweging uit een bepaalde sporttak, aangepast aan de soort kracht die van toepassing is bij het uitvoeren van die beweging Op basis van actuele onderzoeksresultaten zijn we tot de volgende twaalf redenen gekomen waarom iedere volwassene aan krachttraining zou moeten doen.

Krachttraining voordeel 5:

Vermindering van het lichaamsvet. Volgens de onderzoeken stimuleert krachttraining het verlies van lichaamsvet (2 kg binnen 3 maanden). Zelfs wanneer de onderzoekspersonen 15 procent meer calorieën per dag meer nuttigden, daalt het vetpercentage. 1 van de oorzaken is het hogere calorieverbruik in rust.

Krachttraining voordeel 6:

Verhoging van botdichtheid. Het effect van progressieve krachttraining op spier- en been(bot)weefsel is gelijk. Dezelfde training stimuleert de verhoging van myoproteine, osteoproteine en mineralen. Hierdoor neemt de botdikte tot en daardoor is het bot sterker geworden. Osteoporose (botdegeneratie) wordt zo tegengaan. Bij Excellent Fit hebben wij diverse klanten die ouder zijn dan 70 jaar waarbij de botdikte meetbaar is toegenomen.

Krachttraining voordeel 7:

Vermindering van pijn bij artritis. Veel onze klanten komen helaas met diverse pijnklachten waaronder Artritis. Door gericht krachttraining toe te voegen aan hun wekelijkse indeling daalt de pijn bij osteartritis en rheumatische artirtis. Juist krachttraining zorgt ervoor dat je spieren en beenweefsel sterker word waardoor de pijn daalt.

Krachttraining voordeel 8:

Verhoging van het glucosemetabolisme. Het is bewezen dat de glucose opname met 20 procent toeneemt na al vier maanden krachttraining. Omdat een slecht glucosemetabolisme wordt geassocieerd met de eerste symptomen van diabetes*, is de verhoging van het glucosemetabolisme van groot belang bij volwassen.

*Diabetes heet ook wel suikerziekte. (Diabetes mellitus) Bij diabetes kan het lichaam de bloedsuiker net meer goed houden. Normaal regelt het lichaam de bloedsuikerspiegel heel precies met het hormoon insuline. Als je diabetes hebt maakt het lichaam geen insuline meer, of het lichaam reageert niet meer op de insuline. Als insuline zijn werk niet meer kan doen loopt de bloedsuiker veel te hoog op. Als er lang veel suiker in het bloed zit is dit erg ongezond.

 

 

GEEN REACTIES

Comments are closed.