DELEN
Krachttraining

De afgelopen jaren hebben heel wat onderzoeken laten zien dat krachttraining op een verantwoorde manier veel voordelen heeft voor je gezondheid en fitheid. Bij krachttraining bedoel ik wel het met extra weerstand werken ( zware gewichten, halters en dumbbells) met het doel om je (sport) prestaties te verbeteren. Krachttraining is te verdelen in algemene krachttraining en (sport)specifieke krachttraining.

Algemene krachttraining heeft als doel om het gehele lichaam sterker te maken. De training heeft dan als doel om het gehele lichaam te verstevigen en niet slechts één spiergroep, of sterker worden in slechts één beweging.

Specifieke krachttraining wordt voornamelijk bij sporters gebruikt. Deze vorm van krachttraining concentreert zich op een specifieke beweging uit een bepaalde sporttak, aangepast aan de soort kracht die van toepassing is bij het uitvoeren van die beweging

Op basis van actuele onderzoeksresultaten zijn we tot de volgende twaalf redenen gekomen waarom iedere volwassene aan krachttraining zou moeten doen.

Voordelen krachttraining

Krachttraining heeft vele voordelen. Wij hebben er een aantal op een rijtje gezet

Het spierverlies tegen gaan

Een volwassene die niet aan krachttraining doet, verliest iedere 10 jaar 5 a 7 pond spieren. Door regelmatig (3 keer per week) aan krachttraining te doen behouden we onze spiermassa en kracht ook op middelbare leeftijd.

De afname van het metabolisme vermijden

Onderzoekingen hebben aangetoond dat de gemiddelde volwassene een afname van het metabolisme (stofwisseling) heeft van 2 tot 5 procent per 10 levensjaren. Omdat regelmatige training het verlies van spiermassa tegengaat, zorgt het ook dat het metabolisme op peil blijft.

Vermeerdering van spiermassa

Een goede uitgevoerd krachttrainingsprogramma kan de spiermassa ongeveer met 2 pond doen toenemen gedurende een trainingsperiode van 8 weken. Echter geldt hierbij wel de voorwaarde dat men minimaal drie keer per week traint. Ook bij de senioren (65+) is er een vooruitgaan bij zowel mannen als vrouwen alleen duurt de opbouw langer en moet men er meer trainingsarbeid voor leveren.

Verhoging van het metabolisme

Onderzoeken laten zien een toename van spiermassa ook resulteert in de verhoging van het metabolisme en dat hierdoor de dagelijkse calorieverbranding met 15% stijgt. In rust heef t een pond spieren per dag ongeveer 35 calorieën nodig om het weefsel te onderhouden; gedurende de training stijgt de energiebehoefte van de spieren. Hierdoor verbruiken we daarom meer calorieën per dag en verbranden we meer energie.

GEEN REACTIES

Comments are closed.