Vier fouten bij fitness trainingen

Vier fouten bij fitness trainingen

Iedereen probeert de oefeningen zo goed mogelijk uit te voeren en te luisteren naar het advies van de instructeurs. Toch zijn er altijd nog fouten die bij fitness trainingen worden gemaakt. Om het maken van fouten te voorkomen is hebben wij een lijstje van vijf veel voorkomende fouten bij fitness trainingen opgesteld.

Warming up

Een veel gemaakte fout tijdens fitness trainingen is het vergeten van de warming up. De warming up is belangrijk om blessures te voorkomen. Daarnaast zal het je prestatie verhogen omdat het je bloedtoevoer verhoogt, waardoor je spieren meer zuurstof krijgen, waardoor je dus beter kunt presteren. Een dure fout als je dit niet doet. Verder helpt de warming up ook bij het herstellen en voorkomen van spierenpijn.

Voeding

Een belangrijke factor voor het behalen van training resultaten is zorgen dat je goede en gezonde voeding tot je neemt. Iets dat hierbij kan helpen is een voedingsschema, om jezelf meer structuur te bieden in je voedingspatroon. Daarnaast kun lees je veel over gezonde voeding in combinatie met sporten in het artikel over sport en voeding, de beste combinatie. Op deze manier kun je deze fout tijdens het fitnessen voorkomen.

Variatie

Een fout die veel gemaakt wordt bij het fitnessen, is het trainen zonder variatie in je oefeningen. Veel mensen denken dat lang dezelfde oefening doen, goed voor de spieren is, maar dat is juist heel erg fout. Een spier heeft verschillende prikkels nodig, deze ontstaan door verschillende oefeningen te doen. Daarnaast is de kans op overbelasting groter op het moment dat er niet wordt gevarieerd.

Rust

Heel erg belangrijk om vooruitgang te boeken tijdens het fitnessen, is om voldoende rust te nemen. Veel mensen maken de fout door alleen maar te blijven trainen, omdat ze willen groeien of afvallen. Te veel trainen heeft juist een negatief effect, namelijk dat je spieren afbreekt. Zorg daarom dat je minimaal 1 á 2 dagen rust hebt tussen je trainingen om deze fout te voorkomen.