DELEN

Een warming up is erg belangrijk voor het sporten. Veel mensen staren zich blind op krachttraining en cardio. Vaak wordt een warming up of cooling down vergeten of bewust overgeslagen. Dat is echter niet aan te raden! Zonder een goede warming up zijn je spieren kwetsbaar, waardoor blessures op de loer liggen. Hier vind je twee manieren voor de beste warming up als start van de sportsessie.

Waarom is een goede warming up belangrijk?

Een warming up voordat je gaat beginnen aan een intensieve training zorgt voor warme, soepele spieren. Hierdoor verminder je de kans op blessures en houd je een oefening langer vol. Ook produceer je minder afvalstoffen, waardoor je na het sporten weinig last hebt van spierpijn. Het is zelfs zo dat een warming up goed is voor je mentale gemoedstoestand. Je lichaam en geest weten wat ze te wachten staat en bereiden zich daarop voor. Warming up oefeningen die meestal worden aangeraden, zijn tien minuten op de loopband of crosstrainer trainen.

Warming up bij hardlopen

Een warming up heeft een positief effect op je kracht, lenigheid, snelheid en uithoudingsvermogen. Bij mensen die hardlopen is een warming up ook van belang. Na het rekken en strekken van je spieren kun je beginnen aan hardlopen op een langzaam tempo. Zo geef je je lichaam de tijd die nodig is om te wennen aan de activiteit. Ga bijvoorbeeld een minuut of twee joggen voordat je het normale tempo oppakt.

Twee leuke warming up oefeningen

  1. Alles door elkaar
    Of je nu alleen sport of samen, bij deze warming up gaat het erom dat je zoveel mogelijk doet. Hierdoor kun je in ieder geval niet verveeld raken. Begin je warming up oefeningen met een minuutje touwtjepringen. Daarna doe je vijftien squats zonder gewichten, tien push-ups en zwaai je je armen naar de zijkanten. Doe dit twee keer achter elkaar en je bent klaar voor de work-out.
  2. De roeimachine

Wellicht het meeste effectieve cardio-apparaat in de hele sportschool: de roeimachine. Heb je het gevoel dat je een crosstrainer of loopband ontgroeid bent, dan is het tijd voor de roeimachine. Ga voor je warming up vijf minuten op het apparaat aan de slag.


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER