SHARE

Spierpijn, we hebben er allemaal wel eens last van. Na een heftige work-outsessie vraag je je af waarom je in eerste instantie naar de sportschool bent geweest. Om je daarna bezig te houden met het volgende: wat helpt tegen spierpijn? Je betaalt de tol van het harde werk in de sportschool, maar het voelt goed. In dit geval hanteer je het motto: spierpijn is fijn. Toch wil je er vanaf. Hoe? Hier vind de beste tips tegen spierpijn.

Spierpijn verzachten

Au, au, au. Je kunt niet zitten, je kunt niet staan, je kunt je armen niet optillen. Sporten heeft zo zijn nadelen en dit onderga je nu letterlijk. Spierpijn kun je krijgen na een flinke krachttrainingssessie, na het verven van je nieuwe huis of na het schuren van een meubelstuk dat toe is aan een nieuw lakje verf. De volgende dag word je verstijfd wakker in je bed en durf je je niet te bewegen. Daar is het akelige gevoel waar je stiekem van geniet: spierpijn.

Wat is spierpijn?

Een belangrijkere vraag is: wat helpt tegen spierpijn? Wanneer je spieren gebruikt die een langere tijd niet of nauwelijks gebruikt zijn, dan praat je over spierpijn. Dit treedt meestal één dag tot maximaal 48 uur na de activiteit op. Het duurt weer even totdat alles soepel beweegt. Heb je de onderstaande spierpijn tips toegepast, maar heb je een week na het sporten nog steeds last van spierpijn? Dan is het tijd om naar de huisarts te gaan. Het kan zijn dat je spieren ontstoken zijn.

Tips tegen spierpijn

  • Rekken en strekken: begin met een goede warming-up voordat je begint aan krachttraining. Het is ook van belang om met een fijne cooling-down af te sluiten, zodat je lichaam niet te snel afkoelt.
  • Warmte: door warmte komt de doorbloeding in je spieren weer op gang, dat zorgt ervoor dat deze minder zeer aanvoelen. Je kunt gebruikmaken van warmtepleisters of warmtegel, maar een hete douche kan ook wonderen verrichten voor je spierpijn.
  • Tijd voor een massage: een massage bevordert ook je bloeddoorstroming, waardoor je pijnlijke spieren herstellen. Hierdoor kan je spierpijn wat minder worden. Een massage is tevens goed voor het afvoeren van afvalstoffen. Heb je een personal trainer? Dan kan hij je verwijzen naar een goede fysiotherapeut.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY