DELEN
SONY DSC

Voor de sporter is voldoende sportdrank, energiedrank of water natuurlijk heel erg belangrijk. Het lichaam bestaat voor ongeveer 60% uit water, wat nodig is om je lichaam gaande te houden. Na enkele dagen zonder vocht begeef je jezelf op de rand van leven en dood.

Zodra je het gevoel van dorst krijgt ben je eigenlijk al te laat met drinken van sportdrank, energiedrank of water. Een verlies van 1% van je lichaamsgewicht aan vocht geeft al een prestatieverlies van 10%!

Drinken, drinken, drinken, dat is de boodschap. Maar wat is nu het beste om te drinken? Water, sportdrank of energiedrank?
Wanneer je maximaal 1 uur intensief gaat trainen is alleen water drinken voldoende om je vochthuishouding op pijl te houden. Drink ongeveer 2 uur voor je gaat sporten tussen een halve en een hele liter water of isotone sportdrank. Vlak voor het sporten kun je ook nog drinken, maar geen grote hoeveelheden meer.

Isotone, hypotone en hypertone sportdrank

Voor verschillende doeleinden is er een verschillende sportdrank. De concentratie van sportdrank wordt uitgedrukt in deeltjesdichtheid (osmolariteit). Een drank die minder deeltjes bevat dan ons eigen bloed wordt hypotoon genoemd, een voorbeeld is gewoon kraanwater. Wanneer je veel water drinkt vlak voor het sporten kan dit een “klotsende buik” tot gevolg hebben omdat deze vloeistof snel de maag verlaat, maar er langzamer over doet in de dunne darm dan isotone sportdrank.

Als in de sportdrank het aantal deeltjes gelijk is aan ons bloed wordt dit isotoon genoemd.  Een isotone sportdrank wordt sneller en gemakkelijker in ons lichaam opgenomen waardoor je sneller weer gehydrateerd raakt.

Wanneer de sportdrank (veel) meer deeltjes bevat wordt dit hypertoon genoemd. Door de grote hoeveelheid deeltjes blijft de vloeistof langer in de maag. Tijdens het sporten is dit niet wenselijk, aangezien dit niet direct de vochtbalans hersteld,  maar wel na de inspanning om de energievoorraad te herstellen. Deze dranken heten dan vaak geen sportdrank, maar energiedrank.

Calorieën in sportdrank

Wanneer je minder dan een uur intensief sport heb je praktisch geen energie- of sportdrank nodig. Daarnaast bevat energiedrank over het algemeen veel calorieën.  Bijvoorbeeld in AA drink high energy zitten 218 calorieën in een flesje van 330 ml. Extran energydrink bevat zelfs 530 calorieën per flesje van 330ml. Wanneer je echter langdurig intensief gesport hebt zijn deze drankjes aan te raden om je energiepeil weer op orde te brengen.

Isotone sportdrank bevat aanzienlijk minder calorieën dan energiedrank, maar altijd nog meer dan water. Wanneer je een klotsende maag hinderlijk vindt kun je in plaats van water, ook tijdens kortere trainingen, isotone sportdrank drinken.

Zelf sportdrank maken

Sportdranken zijn vaak nogal prijzig, maar je kunt zelf ook gemakkelijk een isotone sportdrank maken! Gewoonlijk bevatten vruchtendranken of frisdranken 12% aan koolhydraten, wat ver boven het gehalte is van een isotone sportdrank. Wanneer je er echter water aan toevoegt ontstaat er de goede concentratie.

Wil je meer weten over hoe je zelf een sportdrank kan maken, lees dan zelf goedkoop en makkelijk een sportdrank maken.

GEEN REACTIES

Comments are closed.