DELEN
Bidon

Sportdranken zijn belangrijk tijdens het sporten. Wanneer je sportdranken drinkt tijdens het sporten zorg je ervoor dat je het vocht wat je verliest tijdens het sporten weer aanvult. Tijdens het sporten kun je het beste hypotone en isotone sportdranken drinken.

Situaties

Welke sportdranken je het beste kan drinken ligt aan de inspanning die je levert tijdens het sporten. Er zijn drie verschillende situaties, welke hieronder worden beschreven.

Gewone inspanning, minder dan een uur

Je sport en je levert een gewone inspanning minder dan een uur. Het beste is om in deze situatie tijdens het sporten hypotone sportdranken te drinken, water is al voldoende.

Gewone inspanning, langer dan een uur

Je sport en je levert een gewone inspanning, maar wel langer dan een uur. Het beste in deze situatie is om te beginnen met hypotone sportdranken en na 45 tot 60 minuten te beginnen met het drinken van isotone sportdranken.

Flinke inspanning, intensief

Situatie drie is een uitzondering: je sport en levert een flinke inspanning en dit is ook erg intensief, denk hierbij aan flink ronde wielrennen of (halve) marathonlopen. Het beste in deze situatie is om heel de tijd tijdens het sporten hypotone én hypertone sportdranken te drinken. Bij langdurige inspanningen heeft je lichaam meer energie nodig om dit vol te kunnen houden en door de hypertone sportdranken krijgt je lichaam deze energie. Drink tijdens langdurige inspanningen hypotone sportdranken en begin al vroeg met het drinken van kleine hoeveelheden hypertone sportdranken en herhaal dit een aantal keer tijdens de gehele sportprestatie.

Bij het grootste deel van de situaties, de situaties één en twee, worden hypertone sportdranken niet aangeraden!

Waarom worden hypertone sportdranken niet aangeraden?

Wanneer je hypertone sportdranken drinkt tijdens het sporten krijg je twee processen die energie kosten. Het verwerken van de hypertone sportdranken door de maag, dit gaat langzaam, en het sporten zelf. Doordat je lichaam twee processen moet voltooien die energie kosten verlies je snel energie waardoor je lichaam sneller kracht verliest en je ook sneller moe wordt.

Wil je meer weten over sportdranken?

In dit artikel las je al dat er drie verschillende soorten sportdranken bestaan, namelijk isotone, hypotone en hypertone sportdranken. In het artikel ‘Alles over sportdrank’ vind je alle informatie over de drie verschillende soorten sportdranken.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER