Alles over de Balansdag

Alles over de Balansdag

3015
0
DELEN

Als je het gevoel hebt dat je een dagje te veel gegeten hebt kun je een Met een balansdag zo weer op schemabalansdag invoeren (ingevoerd door het Voedingscentrum). Een balansdag houdt in dat je even wat minder eet en meer beweegt om de dag dat je veel calorieën gegeten hebt te compenseren. Door de balansdag blijf je gemakkelijker op gewicht.

Balansdag en op gewicht blijven
Uit onderzoek onder 300 mensen (gepubliceerd in The New England Journal of Medicine) is gebleken dat je gewicht behouden lastiger is dan afvallen. Veel verloren kilo’s komen weer terug, onafhankelijk van het aantal afgevallen kilo’s.
Veel beweging is erg belangrijk. Doordat het lichaamsgewicht is afgenomen is ook de behoefte aan energie afgenomen, ook lichamelijke activiteit kost minder moeite. Om terugval te voorkomen is het advies om meer te bewegen dan de 30 minuten per dag, het liefst 60 tot 90 minuten.

Hoe houdt je een balansdag
Dit wil echter niet zeggen dat je jezelf nooit eens mag laten gaan, door lekker wat te eten dat misschien niet altijd even gezond is! De truc is de balansdag…
Tijdens een balansdag eet je gezond en gevarieerd volgend de schijf van vijf. Tussendoortjes als koek, snoep, snacks of alcohol zijn op die dag verboden voor je. Een balansdag is handig te plannen op dagen zonder speciale gelegenheden als feestjes, zo kom je minder snel in de verleiding iets te pakken wat die dag voor jou “verboden” is.
De Balansdag is natuurlijk geen excuus om calorierijk te eten en weinig te bewegen. Blijf dus regelmatig bewegen en eet gezond.

Tips voor een balansdag

  • Beleg je boterham niet met volvette kaas, maar neem er één met jam, appelstroop of magere (smeer) kaas
  • Eet een gekookt ei op je brood i.p.v. een gebakken ei
  • Pak i.p.v. verschillende salades eens een keer sandwichspread op je brood
  • Kies voor mager broodbeleg zoals rookvlees, kipfilet of rosbief
  • Drink een fruitontbijt als je geen tijd of zin hebt om te ontbijten, vergeet dan niet een boterham voor bij de koffie mee te nemen
  • Wanneer je niet toekomt aan twee stuks fruit per dag, neem dan een glas verse sinaasappelsap, dit telt al als 1 stuk fruit!

Wil jij weten of je een gezond gewicht hebt en handige tips? Bereken gratis je BMI en krijg uitgebreid advies van FitnessPortal.nl

GEEN REACTIES

Comments are closed.