De schijf van vijf

De schijf van vijf

1928
0
DELEN

De schijf van vijf is een schijf die onderverdeeld is in 5 vakken. Elk vak in de schijf van vijf is een groep van voedingsmiddelen. Op deze manier geeft de schijf van vijf een overzicht van hoe er elke dag gezond en gevarieerd gegeten en gedronken kan worden. Eet/drink elke dag producten uit alle 5 de groepen voedingsmiddelen en je zult vanzelf gevarieerd eten/drinken. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheden verschilt per geslacht en leeftijd, al ligt dit allemaal wel dicht bij elkaar.

Welke 5 vakken zijn er?

Zoals eerder werd aangegeven stelt elk vak een groep voedingsmiddelen voor, maar welke 5 groepen voedingsmiddelen zijn dat? Hieronder een overzicht van de 5 verschillende groepen voedingsmiddelen.

Vak 1: Groente en fruit.

Groente en fruit bevatten verschillende vitamines, zoals vitamine A, vitamine C en foliumzuur. Daarnaast bevatten groente en fruit belangrijke vezels en kalium.
Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid: 200 gram groente en 200 gram fruit per dag. Voor kinderen is dit iets minder en voor vrouwen die borstvoeding geven is het 300 gram groente en 200 gram fruit.

Vak 2: Brood, granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten. 

Brood, granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten bevatten vezelf, mineralen, koolhydraten, eiwitten en B-vitamines. Omdat deze groep koolhydraten bevat geeft het je lichaam energie. Daarnaast zorgen de vezels voor een goede stoelgang.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid: Voor mannen geldt 250 gram aardappelen, rijst, pasta en/of peulvruchten en 250 gram brood. Voor vrouwen geldt 200 gram aardappelen, rijst pasta eno/f peulvruchten en 200 gram brood. Voor kinderen is dit iets minder en voor vrouwen die borstvoeding geven is dit 20% meer.

Vak 3: Zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers. 

Zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers bevatten eiwitten, visvetzuren, mineralen, calcium en B-vitamines. In deze groep geldt dat er gevarieerd moet worden tussen verschillende soorten vlees, vis, ei en vleesvervangers.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid: Voor mannen en vrouwen geldt 30 gram kaas, 450 ml melkproducten en 100-125 gram vis, kip, eieren, vlees en/of vleesvervangers, alleen  vrouwen die borstvoeding geven moeten 125-150 gram vis, kip, eieren, vlees en/of vleesvervangers eten i.p.v. 100-125. Voor kinderen geldt 20 gram kaas, 600 ml melkproduchten en 80-100 gram vis, kip, eieren, vlees en/of vleesvervangers.

Vak 4: olie en vet.

Olie en vet bevatten vitamine A, vitamine D en vitamine E en vetzuren. Het gaat hier over olie en vetten die worden gebruikt voor op brood of om maaltijden mee te bereiden.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid: Voor mannen vrouwen geldt 15 gram braad-, bak- en frituurproducten en 30-35 gram boter, het liefst halvarine. Voor kinderen is dit iets minder en voor vrouwen die borstvoeding geven iets meer.

Vak 5: Vocht

Genoeg drinken is belangrijk om je vochtbalans op peil te houden.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid: Voor mannen en vrouwen geldt 1500-2000ml per dag, voor vrouwen die borsvoeding geven geldt 2000-2500ml per dag en voor kinderen geldt 1000-1500ml per dag.

Aanbevelingen

Sinds 2004 bestaat er een ‘nieuwe’ schijf van vijf die ook 5 aanbevelingen bevat. Deze aanbevelingen zijn:

1. Gevarieerd eten

2. Beweeg elke dag voldoende en eet niet te veel

3. Minder gebruik maken van verzadigd vet

4. Eet veel groente, fruit en brood

5. Ga veilig met voedsel om

Lees ook:
Platte strakke buik voor in de zomer

GEEN REACTIES

Comments are closed.