DELEN

Bij diëten gaat het regelmatig fout. Mensen balen er natuurlijk van wanneer het fout gaat met diëten. Maar je kunt ook leren van je fouten. Zien wanneer zo’n misstap tijdens je dieet begint, is daarbij erg belangrijk.

Fouten herkennen

Een belangrijke vraag die je jezelf eens kunt stellen is: “Wanneer begon de misstap eigenlijk?”. Je bent misschien geneigd om dan het moment te kiezen dat je daadwerkelijk het eten in je mond stopte. Toch is je eetgedrag vaak al veel eerder in gang gezet en is de fout tijdens het diëten al gemaakt.

Waarom heb je bijvoorbeeld dat pak koekjes in je boodschappenkarretje gelegd? Zogenaamd voor je kinderen of de visite? Waarom neem je dan juist die koekjes die je zelf zo lekker vindt? Waarschijnlijk ben je hier al begonnen met het inslaan van de verkeerde weg. Of een ander voorbeeld: Sommige mensen slaan bewust de lunch over voor ze naar een verjaardag gaan, zodat ze zich daar niet zo schuldig hoeven te voelen over wat ze eten. Dit betekent dus dat ze nog voor dat ze op het feest verschijnen hebben besloten daar veel te gaan snoepen! De fout wordt van te voren dus gemaakt!

Schuldgevoel

Het probleem is dat veel mensen zich schuldig voelen over het moment dat ze het eten opaten. Maar dat heeft eigenlijk niet zo veel zin, want dan heb je het vaak al veel te ver laten komen! Zo’n misstap bouwt zich in veel gevallen langzaam op en het is daarom zaak dit in de kiem te smoren. Wees dus sterk in de supermarkt of geef jezelf een peptalk voor je naar een verjaardag gaat. Op die momenten is het nog niet te laat en heb je voldoende wilskracht om de juiste keuze te maken. Op het moment dat je met het chocoladekoekje in je handen bijna de eerste hap neemt, is het een onmogelijke opgave om je gedrag nog te veranderen.

Ga dus eens na waar jouw misstappen eigenlijk begonnen zijn en pak die momenten aan om te veranderen. De uitkomst kan dan wel eens heel anders zijn!

GEEN REACTIES

Comments are closed.