DELEN

2012 is alweer een paar weken op weg. De goede voornemens zijn inmiddels getest op haalbaarheid en veel mensen hebben de handdoek alweer in de ring gegooid. Bovenaan het lijstje met goede voornemens staat al jarenlang “afvallen”. Ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar ik vermoed dat dit ook een van de meest mislukte voornemens is die mensen zich ten doel stellen. De Nederlanders worden immers steeds zwaarder, niet slanker!

Wilskracht

We willen dus afvallen, maar het lukt niet. In mijn praktijk hoor ik dagelijks vele redenen waarom mensen zich niet aan hun dieet hebben kunnen houden. Mensen geven aan echt te proberen niet te snoepen, maar zeggen de drang naar eten niet te kunnen weerstaan. Dat klinkt misschien als een gebrek aan wilskracht, maar het is eigenlijk helemaal niet zo vreemd als je de situatie verder analyseert!

Eet-rituelen

Eten of snoepen is vaak een onderdeel van een groter “ritueel”. Zo maakt het bij heel veel mensen deel uit van ’s avonds op de bank TV kijken. Je plek op de bank, een TV programma en een zak chips (of iets anders) vormen samen een geheel; een eet-ritueel. Zo zijn er oneindig veel verschillende rituelen denkbaar die samen kunnen gaan met eten. Misschien is eten onderdeel van wachten op een vertraagde trein, of hoort het bij een bezoek aan een vriendin. Iedereen heeft zo zijn eigen rituelen gevormd. Deze rituelen of gewoonten heb je vaak al jaren en je staat er meestal niet bij stil dat je ze hebt.

Disbalans

En dan besluit je aan de lijn te gaan doen. Je neemt je voor om minder te gaan eten. Vol goede moed plof je ‘s avonds weer neer op de bank en je zet de tv aan. 2 van de 3 aspecten van je eet-ritueel worden in gang gezet. Alles aan deze handeling doet vermoeden dat je straks naar de keuken loopt en die zak chips gaat halen. Je hebt immers jarenlang niet anders gedaan. Zelfs biologisch gezien gaat je lichaam zich klaarmaken de chips die het verwacht te gaan eten te verteren: Stofwisselingsprocessen worden in gang gezet. Maar dan met een groot verschil: Er komt geen chips om te verteren vanavond! Die disbalans tussen wat je lichaam verwacht en wat jij doet ervaar je als trek in eten.

Verandering van ritueel stopt eten!

Door niet alleen je eetgedrag, maar ook je eet-rituelen aan te passen, kun je het jezelf een stuk makkelijker maken. Ga bijvoorbeeld in de slaapkamer tv kijken, of lees een boek. Door je omgeving en je gewoonten iets te veranderen, wordt je wilskracht minder op de proef gesteld. Je veranderde ritueel associeer je namelijk minder met eten. Onderzoek dus eens voor jezelf welke ongewenste eet-rituelen je allemaal hebt, en bedenk creatieve en leuke manieren om deze te veranderen!

GEEN REACTIES

Comments are closed.