DELEN

Iedereen lukt het om korte tijd heel gezond eten, geen probleem. Het een paar weken volhouden wordt al lastiger, laat staan een paar maanden. Dat is dan ook de grootste uitdaging: Het lijnen volhouden! In dit artikel geef ik jullie graag drie tips om met dit probleem, om lijnen vol te houden, om te kunnen gaan.

Tip 1: Leer van je fouten uit het verleden

Een mislukte poging om te lijnen is heel vervelend, maar als je je fouten goed analyseert biedt het je ook kansen om te leren. Denk eens terug aan het moment dat je de fout in ging en stel jezelf de volgende vragen:

  • Waar was je?
  • Hoe voelde je je?
  • Wat voor dag/week had je gehad?
  • Was je alleen?
  • Wat at je?

Probeer vervolgens na te gaan waardoor het zou kunnen komen dat je je goede voornemens voor het lijnen niet hebt volgehouden. Was je bijvoorbeeld erg moe of gestrest? Of Had je te veel lekkere dingen in huis gehaald? Dit zijn dingen die je kunt voorkomen of in het vervolg op een andere manier kunt oplossen. Realiseer je dat je zult moeten veranderen als je een ander resultaat wilt zien. Welke veranderingen ga jij maken?!

Tip 2: Houd het leuk

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar wees reëel in wat je van jezelf verwacht, alleen dan kan je het lijnen volhouden. Houd het leuk en zorg dat je kunt blijven genieten van je eten. Soms betekent dit dat je helemaal niet rigoureus moet geen lijnen, ook al zou dat qua calorieën goed voor je zijn. Je kunt beter 2000kcal per dag eten en het volhouden, dan een dieet van 1500kcal beginnen en er na een maand weer mee stoppen. Ook voor je stofwisseling is het trouwens beter om het niet te streng te lijnen en vooral om grote schommelingen te mijden. Kortom: Als het voelt als een straf, begin er dan niet aan!

Tip 3: Houd het simpel

Omdat mensen het moeilijk vinden hun eigen gedrag aan te pakken, hopen ze door ingewikkelde en zelfs bizarre eetmethoden het tij te kunnen keren, maar op deze manier is lijnen niet vol te houden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Montignac dieet dat eind vorige eeuw korte tijd razend populair was. Dat ging ongeveer zo: “Combineer eiwitten niet met koolhydraten en geef je lichaam 2 uur de tijd om de koolhydraten te verwerken voordat je weer eiwitten eet”. De enige reden waarom mensen door deze methode gewicht verloren, was omdat je steeds uren niets mocht eten, omdat je pauzes moest inlassen tussen verschillende voedingsmiddelen. Het sprookje dat eiwitten en koolhydraten samen in je maag zouden veranderen in gevaarlijke caloriebommen is lariekoek. En daarbij: Als je de hele dag ingewikkelde rekensommen wilde maken, was je wel wiskundeleraar geworden, toch?

 

GEEN REACTIES

Comments are closed.