DELEN

Veel mensen hebben er last van: een opgeblazen buik. Waar zou het aan kunnen liggen? Het ligt voornamelijk aan je voeding. Elk soort voeding kan je een opgeblazen buik geven. Ook ‘gezonde’ voeding kan zorgen voor een opgeblazen buik. In deel 3 wordt besproken welke diverse voedingsmiddelen je het beste gescheiden kunt eten om een opgeblazen buik te voorkomen!

Opgeblazen buik, wat niet eten?

Er zijn een aantal dingen die je beter niet kunt eten wanneer je last hebt van een opgeblazen buik. Wij hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet. Koolhydraten en eiwitten met vetten kun je namelijk het beste gescheiden eten. De volgende etenswaren zijn echter een combinatie van koolhydraten en eiwitten met vetten.

  • Boterham met kaas.
  • Rijst met vlees.
  • Pasta met gehakt.

Waarom?

De vertering van koolhydraten (zetmeel) start in de mond door middel van ptyalin in het speeksel. Koolhydraten en groenten zijn een perfecte combinatie maar niet met eiwitten. Dit komt omdat op het moment dat de vertering van eiwitten in de maag op gang komt er ‘hydrochloric acid’ vrijkomt. Hierdoor ontstaat er een pH (zuurgraad) van minder dan 3,5. Het probleem is dat koolhydraten niet goed verteerd kunnen worden in een zure omgeving. Koolhydraten neutraliseren zelfs de werking van ‘hydrochloric acid’ zodat de opname van eiwitten niet kan plaatsvinden. Dit resulteert in een rottingsproces waardoor de mix van koolhydraten en eiwitten niet optimaal kunnen worden opgenomen.

Eiwitten combineren

Eiwitten combineren het beste met groenten. Zoals eerder gezegd hebben eiwitten een zure omgeving nodig voor een optimale vertering. Er gebeurt echter iets merkwaardigs als eiwitten met citrus gecombineerd word. Je zou verwachten dat het toevoegen van zure producten een bijdrage leveren aan de opnamen. Echter worden citrus ‘zuren’ in het lichaam meer basisch waardoor de vorming van ‘hydrochloric acid’ geremd word. Als we bijvoorbeeld ‘vinegar’ op een salade met kip erin doen, zullen de zuren basisch worden en dus de vorming van ‘hydrochloric acid’ remmen. Kaas en noten zijn echter de uitzondering op deze regel.en kunnen zonder problemen met ‘citrus’ gecombineerd worden. Dit komt het hoge vetgehalte van kaas en noten de zuurvorming uitstellen waardoor eerst het citrus product kan worden opgenomen.

Klachten voorkomen

We hebben nu enkele voedingsmiddelen besproken die jou dat opgeblazen gevoel kunnen geven. Hoe je het went of keert, het heeft vaak met de opname van je voeding te maken. Je kan je maagdarmsysteem heel simpel optimaliseren. Als je dat kunt doen, dan zul je hoe dan ook minder tot geen klachten meer hebben, dan kunnen de vitaminen en mineralen beter opgenomen worden en je spijsverteringssysteem verbeterd worden.

Dit heeft te maken met je maagzuur. De taak van maagzuur is om je voeding af te breken en de voedingsstoffen op te nemen. Als je een tekort aan maagzuur hebt, wordt er dus niks opgenomen. Eet je je mooie biologische verse groenten en fruit, maar het wordt niet opgenomen! Mooie supplementen, maar ook die worden dan niet opgenomen. Zonde van je geld, je supplementen en dat mooie voedsel. En het gevolg is dat je belangrijke nutriënten mist, en dat kan dan weer bijvoorbeeld slaapproblemen veroorzaken.

Tekort aan maagzuur?

Meestal merk je een tekort aan maagzuur aan een slechte adem, verminderde eetlust, onverteerd voedsel in je ontlasting, een opgeblazen gevoel na het eten (daar heb je het weer), acne en zelfs depressies!

Overmatig eten van koolhydraten kunnen de oorzaak zijn. Frisdrank met koolzuur, een traagwerkende schildklier, maar vooral stress kunnen de oorzaken ook zijn. Stress in de breedste zin! Fysieke stress (zoals zwaar lichamelijke arbeid of trainingen), werk stress, relatie stress en filestress zijn enkele vormen van stress.

Charles Poliquin

Charles Poliquin, een van ’s werelds beste krachttrainers heeft een ‘maagzuur-test’ ontwikkelt. Dan kan je bij jezelf testen of je wel voldoende maagzuur aanmaakt of niet.

Hij maakt gebruik van het supplement HCL. Als je dat inneemt tijdens een eiwitrijke, vaste maaltijd (geen eiwitshake dus!) en je hebt na een kwartiertje een soort van brandend gevoel krijgt, dan maak je voldoende maagzuur aan. Zo niet, dan maak je te weinig aan.

Best handig om jezelf op te testen. Een opgeblazen buik is namelijk nooit fijn. Probeer het eens en misschien helpt het tegen jou opgeblazen gevoel!

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER