DELEN

Ik krijg net als iedere personal trainer, leefstijlcoach, diëtist en voedingsadviseur  vaak de vraag; Wat kan ik nu het beste doen om mijn vetpercentage naar beneden te brengen? Mensen verwachten dan een sensationeel antwoord, een antwoord wat ze nog nooit ergens anders hebben gehoord of een wondermiddel waardoor ze nu wel hun doelstelling behalen. Maar helaas, de mensen die succesvol hun vetpercentage naar beneden hebben kunnen brengen, weten dat er geen wonderpil of middel bestaat. Je brengt je vetpercentage namelijk succesvol naar beneden op de volgende manieren:

Ik zal in de komende weken steeds 1 van de hierboven omschreven punten behandelen. Nadat we de vorige week punt 2 (meerdere malen per dag kleinere porties eten) behandeld hebben, gaan we vandaag naar punt 3. Geen eetmomenten overslaan.

In artikel 2 had ik al aangegeven dat insuline en de bloedsuikerspiegel een heel belangrijke rol spelen wanneer je succesvol en gezond wilt afslanken. Een hoge bloedsuikerspiegel wordt genormaliseerd door insuline. Insuline zorgt voor de opslag van energie en wanneer de lever en spieren geen energie meer kunnen opslaan, wordt de overtollige energie opgeslagen in de vorm van vetcellen. Voor een uitgebreidere uitleg hierbij verwijs ik je naar het artikel ‘Succesvol en gezond afvallen: kleine porties‘.

Maar wat gebeurt er nu wanneer de bloedsuikerspiegel te laag is? Wanneer onze bloedsuikerspiegel te laag wordt, heeft ons lichaam een zelfregulerend systeem dat er voor zorgt dat er weer  voldoende glucose (bloedsuiker) door onze bloedbaan stroomt zodat we normaal kunnen blijven functioneren.  Dit werkt als volgt; in de normale situatie wordt er op de eerste plaats energie vrijgemaakt uit glycogeen en een gedeelte uit vetcellen. Dit ligt (als je vooraf genoeg gegeten hebt), zoals besproken in artikel 2, opgeslagen in de lever en de spieren. Glycogeen is de eerste ‘reserve’ brandstof en kan bijna direct door ons lichaam worden omgezet naar glucose waardoor ons systeem optimaal blijft functioneren. De voorraad glycogeen uit de lever en spieren raakt  helaas wel redelijk snel uitgeput en in dat geval maakt ons lichaam glucose vrij uit de spieren doormiddel van het hormoon Glucagon.

Glucagon is een hormoon dat vrijkomt wanneer de bloedsuikerspiegel daalt en dit zorgt ervoor dat  het lichaam de ‘reservebrandstoffen’ aan gaat spreken. Op de eerste plaats wordt het glycogeen uit de lever en de spieren gebruikt. Daarna wordt de glucose gemaakt uit aminozuren en vetten, en helaas gaat het één niet zonder het ander. Vet willen we natuurlijk verbranden, als het kan met kilo’s tegelijk! Voor aminozuren geldt dit niet, dat zijn de bouwstoffen voor de spieren en die willen we niet verliezen. Jammer genoeg is de realiteit dat wanneer een mens lichaamsvet verliest hij ook spiermassa zal verliezen (gemiddeld 1 kilo op 4 kilo gewichtsverlies). Dit kun je alleen beperken d.m.v. krachttraining maar nooit helemaal uitsluiten.

Vet afbreken duurt relatief gezien het langst en het afbreken van de aminozuren gaat iets sneller. Hierdoor wordt bij een te lage bloedsuikerspiegel en intensieve lichamelijke inspanning de meeste energie vrijgemaakt uit aminozuren en bij lage inspanning wordt de meeste energie vrijgemaakt uit vetcellen. Het beste moment om vet te verbranden is dan ook tijdens je slaap. Omdat de meeste mensen dan niet eten (uitzonderingen daargelaten) en je lichaam inactief is wordt het grootste deel van de energie die je lichaam nodig heeft uit vetcellen gehaald. Vetcellen verbrand je dus het best in bed, slapend!

Echter zodra je wakker wordt, wordt je actief en gaat het lichaam aminozuren verbranden zolang je niet eet. Omdat je tijdens je slaap niet gegeten hebt, werkt je lichaam op glucagon en verbrand je sneller meer aminozuren en dus spiermassa zolang je niet ontbijt. Daarom is het super belangrijk om zo snel mogelijk nadat je wakker wordt te ontbijten, of in ieder geval iets te eten zodat je lichaam weer energie en glucose kan maken uit de voeding die het lichaam binnenkrijgt. Hierdoor blijft je spiermassa behouden en met meer spiermassa verbruik je meer energie (en dus ook vetcellen) tijdens je slaap en natuurlijk ook overdag.

Conclusie van dit verhaal is dat we, om het meeste resultaat te boeken met succesvol en gezond afslanken, moeten proberen om overdag onze bloedsuikerspiegel niet teveel te laten dalen. Dit doen we door regelmatig (om de 2 á 3 uur) te eten en dan zo weinig mogelijk eetmomenten over te slaan en zeker het ontbijt niet!

Lees ook:

 

GEEN REACTIES

Comments are closed.