DELEN

Het valt me elke keer weer op als ik een eetdagboekje bekijk: bijna niemand eet de aanbevolen twee stuks fruit per dag. Dat is jammer, want het voordeel van fruit eten, zeker als je wil afvallen, is dat fruit boordevol vezels en vitamines zit. Ook zitten er er weinig calorieën in, maar geeft het wel een fijn gevuld gevoel. Van fruit eet je niet snel bakjes vol, zoals je misschien met chips of snacks wel doet. Maar, je kunt natuurlijk echter beter een banaan of een bakje druiven eten dan een vet, zoet of zout ongezond tussendoortje.

Hoe kun je meer fruit eten?

  1. Plan een tussendoortje in. Bekijk je dagschema. Wanneer heb je tijd en trek in een stukje fruit? Plan dan een stuk fruit in en neem dat in plaats van een ander tussendoortje.
  2. Zorg dat je altijd fruit in huis hebt en varieer. Elke dag twee appels is al snel saai. Koop vooral seizoensfruit. Je herkent vast wel dat aardbeien in de zomer toch echt lekkerder smaken dan de geïmporteerde aardbeitjes in de winter. Op deze manier is fruit ook niet duur. Fruit kun je ook goedkoop op de markt kopen of direct bij de kweker vandaan.
  3. Neem fruit mee als je de deur uitgaat. Of je nou de hond uitlaat, gaat sporten of een dag gaat werken, vergeet je fruit niet!
  4. Maak smoothies van rijp fruit. Doe het fruit in de blender en maak het fijn. Lekker als ontbijt of tussendoortje. In de zomer kun je er ook ijsjes van maken. Eventueel wat yoghurt toevoegen voor een extra fris effect.
  5. Verwerk fruit in je warme eten. Garneer je sla met rozijnen, appel, peer, mandarijnen of meloen. In sauzen kun je ook fruit verwerken. Gedroogd fruit (tutti frutti of pruimen) kun je ook als bijgerecht eten nemen of je vlees mee vullen. In je nagerecht smaakt fruit ook geweldig!
  6. Maak verse sap. Pers citrusfruit uit en maak een heerlijk glas verse sap, boordevol vitamines en zonder toegevoegde suikers.
  7. Heb je al eens fruit op brood geprobeerd? Appel met een beetje kaneel, banaan of rauwe ham met meloen smaken heerlijk op een boterham.
  8. Kies voor alternatieven. Als je geen vers fruit voorhanden hebt is fruit uit blik, diepvries of vruchtenmoes een alternatief. Let wel op de toegvoegde suikers. Eet bij voorkeur vers fruit met schil!
  9. Maak een fruitsalade. Van verschillende soorten fruit maak je snel een fruitsalade. Een beetje sinaasappelsap erdoor tegen het bruin worden en smullen maar. Fruitsalade op een stokje is een leuke traktatie op een verjaardag of feestje.
  10. Eet jam. In jam zit ook fruit. Ook leuk om zelf te maken. Rozenbotteljam bevat het meeste vitamine C.

Weet je zelf nog meer tips? Laat het ons weten! Succes en smaakvol fruitplezier!

GEEN REACTIES

Comments are closed.