DELEN

Met welk doel je ook gaat sporten: afvallen of spieren kweken, je moet altijd goed inplannen wanneer je eet. Bovendien is het belangrijk welke voedingsmiddelen je kiest om te eten wanneer je gaat sporten. Energie heb je pas na je ontbijt en je moet je energie na het sporten goed en snel aanvullen door te eten.

Probeer niet met een lege maag te gaan sporten. Het is een mythe dat je zonder eten in je maag voor het sporten meer vet verbrandt. Je kunt niet van je lichaam verwachten dat je erg hard en lang kan sporten als je lichaam geen brandstof heeft gekregen gedurende de uren dat je hebt geslapen. Hoe laat ga je sporten en wat eet je ervoor en erna?

Wanneer ga je sporten, wanneer eet je, en wat eet je? Iedereen sport graag op zijn of haar eigen tijdstip. Met deze tips kan je makkelijk inschatten wanneer je sport en wanneer je moet eten.

Voor het sporten voelt het goed en heb je meer energie en kracht door een juiste ‘pre-workout-shake’ te nemen. Klik hier voor de beste en gezondste shakes in alle smaken.

 

’s Ochtends sporten

Als je ‘s ochtends gaat sporten is dat het beste om 1 à 2 uur voordat je gaat sporten een licht ontbijt te eten. Dit ontbijt kan het beste bestaan uit:
1. Voor helft eiwitten
2. Voor de helft uit koolhydraten.

Voorbeeld: een goed voorbeeld is magere yoghurt met muesli en eventueel wat fruit, maar brood met zoet beleg (appelstroop of jam) en magere vleeswaren (kipfilet, rosbief, ham) is ook goed.

Eiwitshakes zijn gezond en lekker vol eiwitten om binnen te krijgen op een fijne manier.

’s Middags sporten

Als je aan het eind van de middag gaat sporten:
– Voor het sporten: een half uur voor het sporten beginnen met een lichte koolhydraatrijke snack (ontbijtkoek, eierkoek, banaan, appel).
– Na het sporten: vul je energie na het sporten aan met bvb. een glas magere zuivel.
– Eetenstijd: eet een warme maaltijd. Vul je energie aan met desze maaltijd. (vlees/vis, aardappelen/rijst/pasta en groente met een bakje magere yoghurt als toetje).

Zo heeft je lichaam genoeg energie om het sporten vol te houden maar ligt je eten niet te zwaar op de maag. Eet niet een grote maaltijd vlak voor het sporten, want dat voelt oncomfortabel en ‘zwaar.’ Je voelt je bovendien futlozer.  Een goed moment om te sporten is eind van de middag, begin van de avond. Dus om 17:30 of 18:30. Ga dan een uurtje sporten want dan kan je je energie aanvullen met de avondmaaltijd Twee vliegen in een klap.

’s Avonds sporten

Als je ‘s avonds na het eten wilt sporten:
– Eet 2 uur van tevoren je warme maaltijd.
– Na het sporten: je kunt voor een lichte snack gaan (bakje magere yoghurt met fruit).

Dan is er nog genoeg tijd voor je lichaam om je voedsel te verteren en om te zetten in energie. Als je dan na het sporten weer thuiskomt kun je een lichte snack  eten waardoor lichaam herstelt. Voor het eten sporten is dus wat handiger omdat je daarna gelijk met de avondmaaltijd je energie kan aanvullen.

>> Voeding op orde? Begin dan met jouw workouts. Bekijk hier alle oefeningen voor buik, benen en met een gymbal. <<

Lees ook:
Sport en voeding, de beste combinatie 
Geschikte tussendoortjes bij het sporten
Voel je lekker in je vel met deze boost food 

Bekijk ook:
Video: gezonde tussendoortjes
Top 5 Fitness Apps voor je smartphone
Wil jij weten of je een gezond gewicht hebt en handige tips? Bereken gratis je BMI op onze hoofdpagina rechts bovenin en krijg uitgebreid advies van FitnessPortal.nl

 

GEEN REACTIES

Comments are closed.