Voedingsvezels en afvallen

Voedingsvezels en afvallen

1600
0
DELEN

Je hoort vaak zeggen dat het goed is als je lijnt om meer vezels te gaan eten. Wat zijn het, waarom heb afvallen en voedingsvezelsje ze nodig en waar zitten ze in?
Vezels zijn kort gezegd koolhydraten die onverteerbaar zijn. Er bestaan ook oplosbare, maar die worden hier niet bedoeld.
Vezelszijn belangrijk voor de hele spijsvertering. Op producten met veel vezels moet je goed kauwen en dat stimuleert het aanmaken van speeksel en maagsap.

Een andere eigenschap is dat vezelrijke maaltijden lang een gevoel van verzadiging geven, omdat ze langer in je maag blijven. Vezels houden vocht vast, waardoor je ontlasting soepel blijft en makkelijk door je darmen kan worden getransporteerd.
Voor het afvallen erg prettig, omdat er nogal eens verstoppingen (obstipatie) van je darmen kunnen optreden, omdat je tijdens het lijnen minder vet eet dan je voor die tijd gewend was.

Belangrijk is dat je bij een vezelrijke voeding meer gaat drinken dan voor het afslanken. De vezels houden namelijk vocht vast en kunnen anders juist stoppend in plaats van laxerend werken. Goed is het om minimaal 1,5 liter per dag te drinken.
Bovendien geven vezels een voldaan gevoel, zodat je minder snel trek hebt in een extra tussendoortje. Ook komen er minder pieken in je bloedsuikergehalte als je vezelrijk eet.
Voedingsvezels leveren overigens geen energie en dat is mooi meegenomen!

Waar zitten deze onmisbare vezels in?
Rijk aan voedingsvezel zijn:

  • Roggebrood, volkoren- en bruinbrood, bruin krentenbrood
  • Volkorenproducten zoals havermout, boekweitgrutten, muesli, tarwevlokken, tarly,     zilvervliesrijst, volkorenpasta
  • groenten, vers fruit met schil, gedroogd fruit zoals pruimen en rozijnen
  • aardappelen, peulvruchten, zoals witte- en bruine bonen
  • noten, pinda’s, lijnzaad en zemelen

In het begin is het voor je maag en darmen wel even wennen als ze opeens meer werk te doen krijgen. Zo kun je het eten van meer vezels wel zien. Voer de hoeveelheid vezels langzaam op als je bijvoorbeeld gewend was om vaak wit in plaats van bruin brood te eten.


"Voedingsvezels en afvallen" is geschreven door Simone, Afslankstudio Maassluis

Simone is twee jaar geleden zelfstandig BGN gewichtsconsulente geworden. Ze leert mensen (weer) normaal, gezond eten zonder dat ze voedingsstoffen tekort komen. Je kunt haar ook wel een voedingscoach noemen. Laatst merkte iemand op dat ze bij de intake, die overigens altijd gratis en vrijblijvend is, al merkte dat het over meer ging dan alleen een voedingsadvies. Het gaat om een verandering van leefstijl waarin gezond eten, ontspannen met voeding en gewicht omgaan, en bewegen centraal staan.

Kijk voor meer informatie op: www.afslankstudiomaassluis.nl


GEEN REACTIES

Comments are closed.