Koolhydraten bij sporten

Koolhydraten bij sporten

1935
0
DELEN

Voeding is voor iedereen belangrijk, maar verdient extra aandacht als je veel sport.
Denk eraan dat je in ieder geval regelmatig eet, ontbijt, lunch en diner, en de maaltijden niet overslaat. Bij sporten wordt veel energie verbruikt en moet weer worden aangevuld. De grootste energiebron zijn koolhydraten. Het is wel belangrijk voor volwaardige koolhydraten te kiezen en geraffineerde koolhydraten te vermijden.

 Geraffineerde koolhydraten versus volwaardige koolhydraten:  

  • wit brood – volkoren brood
  • witte rijst – zilvervliesrijst
  • witte pasta – volkoren pasta
  • witte koekjes (van tarwebloem) – volkoren koekjes

De reden waarom je voor de volwaardige koolhydraten zou moeten kiezen, is omdat deze koolhydraten langzaam verbranden en in je lichaam worden afgebroken tot glucose. Glucose wordt beschouwd als menselijke brandstof. Het is voor de werking van alle levensprocessen van groot belang dat het lichaam over een vrijwel constant gehalte aan glucose kan beschikken.
In tegendeel verbranden geraffineerde koolhydraten snel en verstoren het proces van afbreken van koolhydraten tot glucose waardoor de insulineproductie wordt verstoord en niet afgebroken koolhydraten in vet worden omgezet.

Precies hetzelfde gebeurt met suiker en alle voedingsmiddelen die suiker bevatten. Probeer daarom suiker en alle producten met suiker zoals gebak, koekjes, snoep, frisdrank e.d. te vermijden.  

Ontbijt met koolhydraten als basis
Ontbijt is de basis van je dagelijkse eetpatroon. Onderschat het niet, want juist in de ochtend werkt onze spijsvertering het beste en wordt het voedsel effectief afgebroken met alle positieve gevolgen van dien voor alle processen in ons lichaam. Het beste voor je ontbijt is havermout. De vezelrijke havermout bevat veel koolhydraten en zorgt voor een langzamere verbranding, waardoor je meer energie hebt voor een langere tijd. Daarnaast biedt het regelmatig eten van havermout een natuurlijke manier om het cholesterolgehalte omlaag te houden. 

Avondeten en koolhydraten
Vergeet niet bij avondeten voldoende groente te nemen. Groenten zorgen ervoor dat het voedsel goed en volledig wordt verteerd. Daarnaast leveren groenten veel vitamines en mineralen die ons lichaam niet mag ontbreken. 

Wil jij weten of je een gezond gewicht hebt en handige tips? Bereken gratis je BMI en krijg uitgebreid advies van FitnessPortal.nl

 


"Koolhydraten bij sporten" is geschreven door Asja Tsachigova

Asja Tsachigova, voedingsdeskundigeAsja is voedingsdeskundige en wellness coach met ruim 15 jaar ervaring.
In haar praktijk Levensstijl begeleidt zij mensen met gewichts- en gezondheidsproblemen, sporters en zwangere vrouwen. Daarnaast schrijft Asja boeken over gezonde voeding en afvallen, artikels op het gebied van voeding voor diverse tijdschriften en geeft lezingen en workshops.
Nu werkt zij aan allerlei projecten in het buitenland om zo veel mogelijk mensen over de hele wereld bewust te maken van gezond eten.   

Kijk voor meer informatie op: www.delevensstijl.nl


GEEN REACTIES

Comments are closed.