Koolhydraten

Koolhydraten

3379
0
DELEN

Koolhydraten in je dieetKoolhydraten zijn belangrijk voor het lichaam, omdat ze energie leveren. Minstens de helft van de energie die je gebruikt, komt uit koolhydraten. Een andere bron van energie is vet. Het lichaam breekt koolhydraten af tot glucose, een stof die essentieel is voor de werking van de hersenen, spieren en klieren. Via het bloed wordt glucose naar alle delen van het lichaam getransporteerd.
Je voelt het direct als je een tekort aan koolhydraten hebt: je wordt duizelig en sloom. Je kunt ook misselijk worden en geen zin meer hebben om te bewegen. Ook kan je gaan trillen en zweten. Een tekort aan glucose is snel te verhelpen door wat te eten, bijvoorbeeld wat druivensuiker.

Glycemische index
Er bestaan verschillende soorten koolhydraten: enkelvoudig, complex en niet-verteerbaar. Enkelvoudige koolhydraten leveren snel energie. Als die energie is verbruikt, krijg je een dipje: je voelt je moe en lusteloos. Complexe koolhydraten werken minder snel, maar leveren juist energie op de lange termijn.  Koolhydraten die niet verteerbaar zijn, en dus niet door de darm kunnen worden omgezet in glucose, noemen we voedingsvezels.
De glycemische index zegt iets over de snelheid waarmee koolhydraten worden omgezet in glucose. Voedingsmiddelen die snel energie leveren, hebben een hoge glycemische index. Producten die geleidelijk worden omgezet in glucose hebben een lage glycemische index. De meeste mensen zullen zich het prettigst voelen als ze voldoende voedingsmiddelen eten die over een langere periode energie leveren. Ook voor sporters is dit het geval. Vooral mensen die een duursport beoefenen, moeten goed letten op de glycemische index van producten. Zij kunnen het beste volkorenproducten en bonen eten. Suikerrijke producten, zoals snoep en frisdrank, leveren kortdurend veel energie, maar zorgen er ook voor dat je je sneller uitgeput voelt. 

In welke producten zitten koolhydraten?
Koolhydraten moeten we via ons voedsel binnenkrijgen. In de volgende voedingsmiddelen zitten veel koolhydraten:
 

Groente, zaden en noten:
Brood, pasta, rijst, frites, maïs, popcorn, roggebrood, beschuit, shiitake paddenstoelen, cashewnoten.
Fruit:
Abrikozen, passievrucht, dadels, vijgen
Overig:
Suiker, honing, stroop, siroop, jam

Koolhydraten en sport
Voor sporters is energie erg belangrijk, dus zullen ze voldoende koolhydraten binnen moeten krijgen. Toch is het belangrijk om niet stelselmatig teveel koolhydraten te eten. Als het lichaam regelmatig meer koolhydraten binnenkrijgt dan het nodig heeft, wordt een reservevoorraad aangelegd in de vorm van vet.
Koolhydraten worden efficiënter en sneller verbrand dan vetten. Daarom is het voor een kortdurende inspanning belangrijk om een koolhydratenvoorraad te hebben. Een beperkte hoeveelheid koolhydraten wordt opgeslagen in de spieren. Tijdens het sporten kan die voorraad worden aangesproken, zodat men snel een grote inspanning kan leveren. Na ongeveer 45 minuten zal het lichaam overschakelen op de verbranding van vetten en eiwitten. De prestaties nemen dan af.

Sporters wordt wel geadviseerd om zes dagen voor de wedstrijd de koolhydraten voorraad in de spieren helemaal te verbruiken door intensief te sporten. Daarna eet je twee dagen koolhydraatarm. Dan schakel je over op een dieet dat voor 75 procent uit koolhydraten bestaat. Op deze manier kan de koolhydratenvoorraad worden vergroot, zodat een langere inspanning mogelijk is. In deze periode sport je maar heel weinig. Overleg altijd met een arts voordat je drastische wijzigingen in je eetpatroon doorvoert.

Lees ook snel:
Koolhydraten zijn geen dikmakers
Koolhydraten bij het sporten
Voel je lekker in je vel met deze boost food

Bekijk ook:
Video: gezonde tussendoortjes

 

GEEN REACTIES

Comments are closed.