DELEN

Aminozuren krijgen we via ons voedsel binnen. Eiwitrijk voedsel moet ons lichaaAminozuren in de voedingm de aminozuren leveren die we niet zelf kunnen aanmaken. Hoewel in bijna alle voedingsstoffen proteïnen zitten, heeft het lichaam moeite om proteïnen die erg afwijken van de lichaamseigen proteïnen volledig te verwerken. Dit houdt in dat het lichaam de proteïnen uit vlees beter benut dan de proteïnen uit bijvoorbeeld linzen. De proteïnen van dieren lijken het meest op de proteïnen van ons eigen lichaam en die van groente en fruit en minst.

Een ander verschil tussen aminozuren in vlees en groente is dat in vlees alle soorten aminozuren zitten. In groente vinden we steeds enkele typen. Dit hoeft geen probleem te zijn, als je maar gevarieerd eet. Een uitzondering hierop vormt soja: soja bevat een compleet spectrum aminozuren dat ook redelijk goed opneembaar is. Daarom is soja voor vegetariërs een belangrijke bron van eiwitten.

Overzicht aminozuren in voeding

Aminozuren zijn in grote mate te vinden in vlees, vis en soja. De volgende essentiële aminozuren zijn specifiek te vinden in:

  • Histidine: Sesam, zaden, pinda,
  • Isoleucine: Amandelen, linzen, rogge
  • Leucine: Bruine rijst, bonen
  • Lysine: Tarwe
  • Methionine: Kaas, melk,
  • Fenylalanine: Amandelen, sesam, pinda’s
  • Threonine: Eieren
  • Tryptofaan: Bananen, melk, zaden
  • Valine: Tarwe, rogge, champignons

Klik hier voor ruim 250 verschillende supplementen waar aminozuren inzitten.

Let op: sommige aminozuren breken af bij verhitting. Eet dus ook af en toe onverhitte of weinig verhitte producten, zoals (ongebrande) noten en zaden.

Aminozuren als voedingssupplement

Veel sporters gebruiken een voedingssupplement met (vrije vorm) aminozuren. Er bestaan vloeibare supplementen en poeders, meestal op basis van wei-eiwit. Het voordeel van een supplement met aminozuren is dat de aminozuren heel goed opneembaar zijn. Het lichaam hoeft het niet eerst te verteren en af te breken.

Om het spierweefsel optimaal te laten profiteren van de aminozuren moet het supplement op het juiste moment worden ingenomen. Het beste neem je het aminozurensupplement direct na de training in.

Neem een voedingssupplement met zeer hoge doseringen aminozuren echter nooit zonder overleg met een (sport)arts. Er kan een wisselwerking optreden met bepaalde medicijnen, zoals SSRI’s en MAO-remmers (antidepressiva). Er zijn aanwijzingen dat een te hoge dosering van bepaalde aminozuren, zoals fenylalanine, arginine en valine slecht kan zijn voor de gezondheid. Vooral mensen met diabetes en nieraandoeningen moeten voorzichtig zijn met het innemen van hoge doseringen aminozuren. Het lijkt er ook op dat het belangrijk is om te letten op de verhouding tussen de verschillende aminozuren. De verhouding zoals ze van nature in vlees voorkomen, lijkt het meest veilig.

Voedingssupplementen met aminozuren zijn te verkrijgen bij natuurwinkels, zoals De Tuinen, via internet en soms zelfs bij de drogist.


GEEN REACTIES

Comments are closed.