Vitamine B2

Vitamine B2

2009
0
DELEN

In mijn vorige artikel heb je alles kunnen lezen over de vitamine B. Er bestaan zo'n 12 soorten vitamine B. Ik zal de belangrijkste B vitamine de komende weken behandelen. Ik zal vertellen hoe elke vitamine B in elkaar zit, wat de bronnen zijn, hoeveel je ervan nodig hebt, hoe je een tekort herkent en dit voorkomt en verhelpt. In dit artikel behandel ik vitamine B2. 

Vitamine B2, de stress- vitamine
Vitamine B2 wordt ook wel een “stress-vitamine” genoemd. Vitamine B2 is belangrijk voor ons zenuwstelsel, de spijsvertering en onze energie. Vitamine B2 is noodzakelijk voor een gezonde huid, nagels, haargroei en een goede gezondheid in het algemeen. Veel vitamine B2 vinden we in zuivel ( 440 ml = 40%ADH), groenten, vlees, fruit en graanproducten.. 

Bronnen van vitamine B2
Vitamine B2 komt onder andere in lever, gist, melk en melkproducten voor en in groentes zoals broccoli, asperges en spinazie. Twee glazen melk leveren ons al 50% ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) ook een ei levert veel vitamine B2. (15% ADH)

Hoeveel heb ik van vitamine B2 nodig
De Gezondheidsraad heeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B2 voor volwassen mannen (19-50 jaar) vastgesteld op 1.5 milligram en voor vrouwen op 1.1 milligram. Dit komt overeen met 4 glazen melk. Als je zwanger bent, veel alcohol drinkt, de pil gebruikt of borstvoeding geeft is het soms verstandig een iets hogere dosering te hanteren.

Tekort aan vitamine B2 en de gevolgen ervan
Een vitamine B2-tekort kan leiden tot een verlaging van het hemoglobinegehalte. Dat is riskant: hemoglobine is de rode kleurstof in ons bloed en vervoert zuurstof in het bloed van de longen naar alle cellen in ons lichaam. Een teveel aan vitamine B2 is niet schadelijk en heeft geen gevolgen voor je gezondheid.

Symptomen tekort aan vitamine B2 
Bij een tekort aan vitamine B2 kunnen er ontstekingen van de huid ontstaan, voornamelijk bij de mondhoeken. Ook huidproblemen in het algemeen zoals eczeem of een droge, schilferige huid. Vermoeidheid en oogproblemen komen ook voor.

Hoe je een vitamine B2 tekort voorkomt en verhelpt
Opnieuw is het belangrijk om gevarieerd te eten. Als je voldoende van alles uit de schijf van vijf eet, heb je niet snel een een tekort aan vitamine B2.Heb je twijfels of je wel voldoende van deze vitamine binnen krijgt, raadpleeg dan je huisarts om dit te laten controleren. Een gewichtsconsulente, voedingsdeskundige of diëtist kan je daarna verder helpen. Soms is er een preparaat nodig om een ernstig tekort op te heffen.

>>Lees ook <<
Vitamine B12, de belangrijkste vitamine die de meeste mensen vergeten 
Alles over in vet oplosbare vitamines 
Behoud de vitamines in je groenten

 


Linda van Beusekom

Dit artikel is geschreven door Linda van Beusekom. Linda is gediplomeerd gewichtsconsulente uit Koudekerk aan den Rijn. Ze begeleidt volwassenen in hun zoektocht naar goede en gezondevoeding, maar vooral ook naar een andere leefstijl. Naast voeding is haar passie sport en ontspanning. Doordat ze een aantal jaren geleden zelf overgwicht had, begrijpt ze als geen ander hoe moeilijk het is de vele verleidingen te weerstaan. Wil je hulp bij het afvallen en tevens aan je gezondheid werken? Dan zit je bij Balance4You aan het goede adres!

Kijk voor meer informatie op: http://www.balance4youlinda.nl/

GEEN REACTIES

Comments are closed.