Vitamine B3

Vitamine B3

1449
0
DELEN

Vitamine B3
Vitamine B3 maakt deel uit van het vitamine B-compex. Deze vitamine wordt ook wel nicotinezuur of niacine genoemd. Vitamine B3 speelt een belangrijke rol bij de energievoorziening van cellen en bij de werking van het zenuwstelsel. Ook is het van belang voor een gezonde huid.

Bronnen van vitamine B3
Ons lichaam kan voor een deel zelf vitamine B3 aanmaken, maar we hebben vanuit onze voeding een aanvulling nodig. Een grote leverancier van vitamine B3 zijn noten. Éen handje noten levert al 30% van onze ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Voor vegetariërs is dat een welkome aanvulling. Vleeseters halen vitamine B3 ook nog uit vlees en vis en eieren. Daarnaast halen we allemaal uit graanproducten en melkproducten onze aanvulling.

Hoeveel heb ik van vitamine B3 nodig?
Volwassenen mannen (19-50 jaar) hebben per dag 17mg vitamine B3 nodig. Voor volwassen vrouwen geldt een niveau van 13 mg.

Tekort of teveel aan vitamine B3 en de gevolgen 
Een tekort aan vitamine B3 komt niet vaak voor, omdat een eiwitrijke voeding al voldoende vitamine B3 levert. Ook van een teveel zijn bijna geen nadelige effecten bekend.

Belangrijk is dus om gevarieerd te eten
Goede voeding zorgt ervoor dat we voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Daar horen uiteraard vitamines en mineralen bij; ze zijn belangrijk om goed te functioneren en om een goede gezondheid in te houden. Zonder deze micro-voedingsstoffen is er geen leven mogelijk. Maar vitamines en mineralen kunnen ook helpen om bepaalde ziektes te voorkómen. Voor vitamine B3 geldt dat je dus niet snel een tekort zult hebben. Vegetariërs of mensen die weinig eiwitten eten is het verstandig om voldoende noten te eten.

Heb je twijfels of je wel voldoende van deze vitamine binnen krijgt, raadpleeg dan je huisarts om dit te laten controleren. Een gewichtsconsulente, voedingsdeskundige of diëtist kan je daarna verder helpen.

Lees ook:
Alles weten over vitamine B?
Alles over vitamine B1
Alles over vitamine B2
Alles over vitamine B3
Alles over vitamine B5
Alles over vitamine B6
Alles over vitamine B8
Alles over vitamine B11
Alles over vitamine B12
 


Linda van Beusekom

Dit artikel is geschreven door Linda van Beusekom. Linda is gediplomeerd gewichtsconsulente uit Koudekerk aan den Rijn. Ze begeleidt volwassenen in hun zoektocht naar goede en gezondevoeding, maar vooral ook naar een andere leefstijl. Naast voeding is haar passie sport en ontspanning. Doordat ze een aantal jaren geleden zelf overgwicht had, begrijpt ze als geen ander hoe moeilijk het is de vele verleidingen te weerstaan. Wil je hulp bij het afvallen en tevens aan je gezondheid werken? Dan zit je bij Balance4You aan het goede adres!

Kijk voor meer informatie op: http://www.balance4youlinda.nl/

GEEN REACTIES

Comments are closed.