Vitamine C

Vitamine C

1337
0
DELEN

Vitamine C (ascorbinezuur) is een water oplosbare vitamine die in eerste instantie belangrijk is voor Vitamine Cde weerstand. Daarnaast zorgt het voor gezonden botten, tanden en bloedvaten. Vitamine C is tevens een antioxidant, wat inhoudt dat het je lichaam beschermt tegen vrije radicalen.

Bronnen van vitamine C
De belangrijkste voeding waar vitamine C in zit zijn groente, fruit en aardappels.  Producten als rozenbottel, paprika, witlof, kiwi en broccoli bevatten veel vitamine C.  Volwassenen hebben per dag zo’n 70 milligram nodig.  De maximale hoeveelheid vitamine C is door de gezondheidsraad vastgesteld op 2000 milligram per dag, wat overeenkomt met zo’n 33 sinaasappels. 

Tekort aan vitamine C
Tekort aan vitamine C zorgt voor een verminderde weerstand, wondgenezing en opbouw van bindweefsel. Een extreem gevolg van vitamine C tekort is scheurbuik. Verschijnselen van scheurbuik zijn gewichtsverlies, slapeloosheid, grote vermoeidheid en verminderde weestand. Vervolgens tandvleesbloedingen en andere inwendige bloedingen. Wanneer er sprake is van zeer ernstig vitamine C tekort vallen tanden uit.

Teveel aan vitamine C
Een teveel aan vitamine C is lastig te bewerkstelligen, maar wanneer dat gebeurt is het ongezond.
Omdat een teveel aan vitamine C het lichaam met de urine zal verlaten heeft dit invloed op de belasting van de nieren. Door een teveel aan vitamine C wordt de opname van koper afgeremd en verhoogd de opname van ijzer, waardoor de kans groter wordt op een teveel aan ijzer. Tevens kan een hoeveelheid vanaf 3.000 milligram vitamine C laxerend werken.

Weer weten over vitamines? lees onze andere artikelen!

GEEN REACTIES

Comments are closed.