DELEN

Vitamines en mineralen worden meestal in één adem genoemd. Ze lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden en eigenlijk is dat ook zo, want ze hebben meer overeenkomsten dan verschillen. Vitamines en mineralen zijn stoffen die ons lichaam nodig heeft voor allerlei processen, zoals het bijvoorbeeld het handhaven van onze weerstand en voor onze groei en het herstel van ons lichaam. Vitamines zijn van organische (levende) oorsprong en mineralen van anorganische (dode) oorsprong. Ons lichaam maakt de meeste vitamines niet of onvoldoende aan, dus moeten we deze uit onze voeding halen.

Functie en werking van vitamines

We weten nu het verschil, maar over de werking en functie van de verschillende vitamines en mineralen valt nog veel te vertellen.
Binnen de vitamines is er ook nog een onderscheid. Je hebt de in vet oplosbare vitamines: vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. Én de in water oplosbare vitamines: vitamine B en vitamine C. Vitamine B is wel heel speciaal, want deze wordt nog onderverdeeld in vitamine B1, vitamine B2, vitamine B3, vitamine B5, vitamine B6, vitamine B8, vitamine B11 en vitamine B12.

In vet oplosbare vitamines

Onderstaande vitamines zijn oplosbaar in vet.

Vitamine A

Is belangrijk voor onze weerstand en is van belang voor de gezondheid van onze levenscellen. Je vind vitamine A in dierlijke vetten. Dus in vlees, lever, vis, ei en zuivel. Ook wordt het in Nederland toegevoegd aan halvarine, margarine en bak-en braadproducten. Daarom is het dus ook belangrijk om bijvoorbeeld een halvarine op je brood te doen!

Vitamine D

Maakt ons lichaam zelf aan onder invloed van de zon. Onze huid neemt het zonlicht op en daarna wordt het omgezet in vitamine D.

Vitamine D regelt de opnamen van een aantal mineralen in ons lichaam, zoals calcium en fosfaat. Ook is deze vitamine van belang voor de weerstand en voor onze botten en spieren. Dierlijke producten zijn ook hier de belangrijkste leveranciers en dan met namen vette vis zoals zalm, paling en makreel. Ook vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Vitamine E

Voor de weefsels in ons lichaam en met name de spieren is vitamine E erg belangrijk. De aanmaak van rode bloedcellen is ervan afhankelijk. Ook deze vitamine speelt een rol bij onze weerstand.

In tegenstelling tot vitamine A en D komt vitamine E vooral voor in plantaardige producten, zoals groenten en fruit, maar ook in granen, noten en zaden.

Vitamine K

Vitamine K kan ons lichaam deels zelf aanmaken en is belangrijk voor de bloedstolling en de botstofwisseling. We maken vitamine K aan in onze dikke darm, maar via onze voeding is wel een aanvulling nodig. Vitamine K vinden we in groene bladgroenten en plantaardige oliën. Ook halen we het uit kaas, vlees, kip, ei en melkproducten.

Het is nu duidelijk dat gevarieerd eten een voorwaarde is om alle vitamines voldoende binnen te krijgen. Als je twijfelt of je voldoende vitamines binnenkrijgt is het verstandig om een bezoek te brengen aan een deskundige die samen met jou naar jouw voedingspatroon kan kijken. Deze kan dan aangeven of je goed bezig bent of waar er nog verbeteringen nodig zijn.

GEEN REACTIES

Comments are closed.