DELEN
Koken

In mijn vorige artikel over in vet-oplosbare vitamines heb ik al verteld dat vitamines en mineralen stoffen zijn die ons lichaam nodig heeft voor allerlei processen, zoals: het handhaven van onze weerstand, en voor het groei en herstel van onze lichaam. De in vet-oplosbare vitamines zijn vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. Nu een vervolg, over vitamines die in water oplosbaar zijn.

In water oplosbaar vitamines

De vitamines die in water oplosbaar zijn vinden we vooral in voedingsmiddelen waar vocht in zit. Dit zijn de vitamines B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12 (vitamine B-compex) en vitamine C. Ons lichaam kan deze vitamines niet goed opslaan. Een teveel aan deze vitamines plassen we dan ook uit. Een uitzondering daarop is de vitamine B12. Hieronder een overzicht van alle B vitamines en hun functies.

Vitamine B complex

Ze worden zo genoemd omdat deze vitamines allemaal samenwerken om de opname van koolhydraten, eiwitten en vetten te bevorderen. Het zijn aparte vitamines, maar kunnen niet los van elkaar worden gezien.

Vitamine B1, het moreel vitamine

Vitamine B1 is belangrijk bij de opname van koolhydraten, eiwitten en vetten uit ons voedsel en is belangrijk bij de groei. Het wordt ook wel het “moreel-vitamine”genoemd, omdat het de geestelijke flexibiliteit zou verbeteren. De grootste bron van vitamine B1 is varkensvlees (100 gram levert al 55% van onze ADH=Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid), maar is ook te vinden in volkoren producten, melkproducten en peulvruchten. >> Lees hier alles over vitamine B1<<

Vitamine B2, de stress- vitamine

Vitamine B2 wordt ook wel een “stress-vitamine”genoemd. Vitamine B2 is belangrijk voor ons zenuwstelsel, de spijsvertering en onze energiehuishouding. Ook is het goed voor onze huid, nagels en haren. Veel vitamine B2 vinden we in zuivel ( 440 ml = 40%ADH), groenten, vlees, fruit en graanproducten.

Vitamine B3, nicotinezuur

Vitamine B3 wordt ook wel nicotinezuur genoemd, maar heeft natuurlijk niet dezelfde werking als nicotine uit sigaretten! Ook vitamine B3 is net als het hele vitamine B-complex belangrijk voor de energievoorziening en het zenuwstelsel. Onze huid profiteert ook van voldoende
vitamine B3. Vitamine B3 vinden we veel in (cashew)noten ( 50 gram = 30% ADH), vis, volkoren producten, gedroogde pruimen en avocado.

Vitamine B5, de afbreker

Vitamine B5 is belangrijk bij de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten uit ons voedsel. Maar vitamine B5 is ook belangrijk bij de vorming van een aantal hormonen in ons lichaam. Ook is vitamine B5 een “stress-vitamine” omdat het stress vermindert. Vitamine B5 vinden we in heel veel voedingsmiddelen, maar de belangrijkste bronnen zijn zuivel, eieren, vlees en vis. Tegenwoordig komt een tekort aan vitamine B5 haast niet meer voor in Nederland, omdat het in zoveel voedingsmiddelen voorkomt.

Vitamine B6, de regelaar

Vitamine B6 is belangrijke factor in onze weerstand, de opbouw en afbouw van aminozuren en de spijsvertering. Vitamine B6 reguleert de werking van bepaalde hormonen, en is nodig voor de groei, bloedaanmaak, het immuunsysteem en het zenuwstelsel. . Je haalt vitamine B6 uit vooral aardappelen, bananen ( 1=25%ADH), eieren, vlees, vis en volkoren producten.

Vitamine B8, Bioine

Vitamine B8, ook biotine genoemd, vind je veel in noten (50 gram= 144% ADH), Sojabonen, en in mindere mate
in ei en melkproducten.  Vitamine B8 is belangrijk met betrekking tot vet en suikers bij de stofwisseling. Ook is vitamine B8 een facto9r bij het aanmaken van vetzuren. Verder is vitamine B8 een essentiele factor bij opname van vitamine C in de ingewanden. Vitamine B8 werkt ook nog mee aan het omzetten van koolhydraten en eiwitten in energie.Tekorten hiervan komen in Nederland eigenlijk niet voor.

Vitamine B11, foluimzuur

Vitamine B11 wordt ook wel foliumzuur genoemd. Foliumzuur is belangrijk omdat het een rol speelt bij de vorming van de rode bloedcellen en het DNA. Daarom krijgen zwangere vrouwen het advies om extra foliumzuur te slikken. Het verlaagt de kans op de vorming van een open ruggetje bij de ongeboren baby. In onze voeding vinden we veel foliumzuur in groenten, fruit en volkoren producten.

Vitamine B12, de veganisten vitamine

Vitamine B12 is van belang in samenwerking met vitamine B11. Deze vitamine is de “veganisten vitamine”. Veganisten kunnen hiervan een tekort krijgen, omdat het vooral geleverd wordt door dierlijke producten vlees, vis en ei en zuivel.

Lees ook:
Alles over in vet oplosbare vitamines
Tips om de vitamines in je groenten te behouden
Gezonde pinda’s en noten

GEEN REACTIES

Comments are closed.