DELEN

Groenten kun je lekker veel eten als je wil afvallen. In groenten zitten onmisbare vitamines en vezels en het mooie is dat ze weinig energie bevatten. Er is een enorme variatie aan heerlijke groenten. Varieer zoveel mogelijk met kleur. Elke kleur vertegenwoordigt een andere samenstelling van vitamines en mineralen van groenten.

Hoe kun je de groenten zo bereiden dat er zo min mogelijk vitamines verloren gaan bij debereiding?

Vitamines die in water oplosbaar zijn kunnen met het kookwater of waswater verdwijnen en dat zou natuurlijk jammer zijn!

  • Koop zo min mogelijk gesneden groenten in zakken. Koop de hele groenten en snij deze zelf.
  • Eet zoveel mogelijk seizoensgroenten. Op internet of bij de groentenman kun je speciale kalenders vinden over de verkrijgbaarheid per seizoen van groenten.
  • In diepvriesgroenten en groenten in pot zitten ook heel veel vitamines. Door de snelle bereidingswijze en conserveringsmethode zijn de vitamines behouden gebleven.
  • Snij de groente heel kort voor de bereiding en was deze zo kort mogelijk.
  • Het restant van de groenten die je de ene dag niet gebruikt luchtdicht afgedekt in de koelkast bewaren. Dit kun je de volgende dag in een ander gerecht verwerken.
  •  Aardappelen en groenten bereiden met zo min mogelijk water en ook niet lang in water laten staan.
  • Kook zo kort mogelijk of gebruik een andere bereidingswijze zoals stomen, grillen of wokken.
  • Eet de groenten rauw als dat mogelijk is. Dat kan natuurlijk niet met alle groenten!
  • Het kooknat opvangen en gebruiken voor een soepje of saus. Uitzondering: spinazie en andijvie vanwege het nitraat in het kookvocht.
  • Geniet van de groenten en aardappelen direct na de bereiding.

Eet smakelijk!

Lees ook snel:
Alles over vitamines
Gezond en goedkoop gaan wel samen
Sport en voeding, de beste combinatie

GEEN REACTIES

Comments are closed.